Coca-Cola ostab villija tagasi

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pildil Coca-Cola pudelid
Pildil Coca-Cola pudelid Foto: SCANPIX

Coca-Cola on ostmas tagasi oma suurima villija Põhja-Ameerika operatsioone, mis läheb neile maksma 13-15 miljardit dollarit.


Võimalik taasühinemine villimisfirmaga Coca Cola Enterprises oleks kõige dramaatilisem strateegiamuutus, mis Coca Colas viimase 20 aasta jooksul ette on võetud. CCE läks iseseisvalt börsile aastal 1986.

Samalaadse sammu astus mullu PepsiCo, kes samuti oma peamised pudeldajad, Pepsi Bottling Groupi ja Pepsi Americasi 7,8 miljardi dollari eest tagasi ostis.

Ilmselt on mõlema tagasivõtmise taga soov paindlikumalt tegutseda ning omada suuremat kontrolli jookide levitamisel erinevatele jaemüüjatele.

Coke'i villijad USAs tegelevad lisaks põhibrändidega ka igasuguste väiksemate kaubamärkidega, mille hulk kasvab üha: teed, mahlad, erinevat liiki veed.

Lähedalseisvad allikad kinnitasid täna, et kui tehing teoks saab, omandab CCE omakorda Skandinaavia ja Saksa pudeldusärid. Allikate sõnul on Coke poolt villija eest makstava kuni 15 miljardi dollari suuruse summa hulka arvatud ka võlgnevusi.

Kahe ettevõtte vahelised arutelud kestsid kolmapäeva hilisõhtuni ning väidetavalt võib kaup ka katki jääda.
Kommentaare läbirääkimiste kohta ei õnnestunud saada ei Coke'i ega CCE käest.

CCE aktsiad tõusid börsipäeva lõpupoole rohkem kui 25 protsendi võrra. Coke'i aktsia libises aga järeltehingutes veidi vähem kui protsendi võrra allapoole.
Varasemalt oli Coke'ile ja PepsiCole kasulik oma «põhipudeldajatega» kerget distantsi hoida. Nüüd aga on jaeturul hakanud domineerima Wal-Mart Stores, tarbijaeelistused on muutunud ning turule on paisatud sadu uusi brände - mis kokkuvõttes on olukorda märgatavalt muutnud ja vana mudel ei ole enam kasumlik.

Pärast eraldamist ei olnud villijatel enam erilist motivatsiooni riske võtta, samuti läks poolte vahel tihti müügitulu jaotamise üle kauplemiseks.

Coke'il on 35-protsendiline osalus Coca-Cola Enterprises'is, kes villib ja levitab jooke ka mõnedes Lääne-Euroopa regioonides, Suurbritannia kaasa arvatud.
CCE on suurim 74st erinevast Ameerika villijast, kes Coke'i käest «siirupit» ostavad ning seejärel joogid valmis teevad, pudelitesse pakendavad ja laiali levitavad - tavaliselt otse poodidesse. USAs käib nende käest läbi ligikaudu 42 protsenti Coca Cola kontsentraadist. Firma kogukäibest - mis on 21 miljardit dollarit - moodustab Põhja-Ameerika äri ümmarguselt 72 protsenti.

Coca Cola praegune tegevjuht Muhtar Kent, kes dramaatilise strateegiamuutuse sihiks võttis, on ise kaua aega firma villimissüsteemidega tegelenud.

Nii tema ise kui ka ta eelkäija Neville Isdell on pidanud pudeldajatest partneritega suhete korraldamisele palju energiat kulutama. Aeg ajalt on nende vahel esinenud pingeid, mis on puudutanud muuhulgas toodete hinnakujundust ja turunduskulutusi.

Ilmselt lihtsustab tehing ka suhtlemist toitlustussektoriga, sest seni on restoranipidajaid teenindanud hulgimüüjatest, villijatest ja otsemüüjatest koosnev kirev seltskond.

Copyright The Financial Times Limited 2010.  

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles