Päevatoimetaja:
Sander Silm

Uus mulliliik: akumull

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Opeli elektriauto Ampera.
Opeli elektriauto Ampera. Foto: THOMAS LOHNES/AFP

Tehnoloogiamaailmas on paisumas tootmismull, mis võib paljudele kalliks maksma minna - nimelt tõttavad liiga paljud elektri- ja hübriidautode jaoks liitium-ioonakusid tootma.


Akutootjad rajavad ridamisi uusi tehaseid nii USAs, Aasias kui Euroopas. Nii mõnigi teeb seda heldete riiklike dotatsioonide toel.

Isegi tagasihoidlike prognooside kohaselt saavutatakse 2015. aastaks tootmisvõimsus, mis kahekordselt ületab pistikust laetavate autode tegelikud vajadused, teatas konsultatsioonifirma Roland Berger Strategy Consultants.
Ülepakkumine aga tõrjub paljud akutootjad turult välja, väidab RBSC. Nad prognoosivad, et eeloleva viie-seitsme aastaga jääb praegusest 20 ülemaailmse mastaabiga tegijast järgi vaid kuus kuni kaheksa.

Ühtlasi hoiatab konsultatsioonifirma massiivsete investeerimisriskide eest.

«Olukord meenutab natuke kunagist internetihullustust,» ütles Roland Bergeri partner Wolfgang Bernhart, kes raporti koostamist juhatas. «Lõppude lõpuks jääb ellu vaid käputäis ettevõtteid.»

Akuvabrikute üliküllus peegeldaks ühtlasi ka autotootjate endi probleeme, kes peavad paljude tehaste puhul pead murdma, mida nendega peale hakata. Nii võivad äsjasündinud akutööstuse hinnad ja kasumid samasuguse surve alla sattuda, kui nende klientide omad.

Raport heidab väljakutse paljude analüütikute kõlavatele väidetele, nagu ootaks akuturgu võimas tõusulaine. Deutsche Bank prognoosis hiljuti 2020. aastaks akutootjatele 66 miljardi dollarilist läbimüüki.

Mitmete akufirmade aktsiahinnad on viimase aastaga lakke lennanud, kantuna ootustest, et firmade väärtus hakkab tõusma ja peamine väljakutse saab olema nõudlusega sammupidamine.

Küllap on raporti valguses põhjust muretsemiseks nii autotootjatel - kes väga viletsas turuolukorras hambad ristis elektriautosid ehitada üritavad - kui ka valitsustel, kes automaailma elektrifitseerimisele tohutuid summasid on kulutanud.

USAs pani president Barack Obama administratsioon mullu akude täiustamise stimuleerimiseks eelarvest kõrvale 2 miljardit dollarit.

Suurbritannia ja Portugal on pakkunud Nissanile määratlemata summa eest laenusid ja toetusi, et viimane oma tulevase elektriauto Leafi tarvis akutehaseid püsti saaks panna.

Nii USA kui Euroopa on kannustanud oma autotootjaid rohkem elektri- ja hübriidsõidukeid välja mõtlema ning teinud heitgaase vähendava tehnoloogia arendamiseks soodustusi miljardite dollarite suuruste madala intressiga laenude näol - juba alates kriisi algusest 2008. aasta lõpus.

Kuigi nõudlus on küsitav, plaanivad käesoleval aastakümnel oma elektriautodega turule tulla kõik suured tegijad, nagu BMW, Daimler, PSA Peugeot Citroën, Toyota, General Motors ja Ford Motor.


Copyright

The Financial Times Limited 2010.

Tagasi üles