Internetis sisustuskaubamaja On24 pidav Viljandi firma Onshop kavatseb pöörduda kohtusse, sest väidetavalt esitas Eesti Post talle miljonite kroonide eest laest võetud arveid.
On24 kavatseb Eesti Posti kohtusse anda
«Hagi veel sisse viidud ei ole, aga me tegeleme sellega,» teatas Onshopi nõukogu esimees Arno Kütt Sakalale. Täpset summat, mis Eesti Post aktsiaseltsile võlgneb, Kütt ei avalikustanud ja ütles vaid umbmääraselt, et tegemist on miljonite kroonidega.
Onshopi ja Eesti Posti vaheline vaidlus on pinna all pulbitsenud juba paar aastat, kuid avalikkuse ette jõudis selle esimene kaja alles tänavu 5. juunil nädalalehes «Eesti Ekspress».
Eesti Posti juhatuse esimees Ahti Kallaste väitis artiklis «Eesti Post kaalub kriminaalasja Arengufondi soosiku vastu», et hoopis Onshop võlgneb Eesti Postile mööbli ja muu suuremahulise kauba kohaletoimetamise eest 3,7 miljonit krooni. Pika aja jooksul kogunenud viiviseid juurde arvates ulatuvat summa isegi üle viie miljoni.
Muide, päev enne «Eesti Ekspressi» loo ilmumist pakkus postifirma Onshopile kompromissi. Tingimusel, et kokkuleppele kirjutatakse alla veel sama päeva jooksul ehk enne, kui Onshopi juhid Eesti Posti süüdistusi lehest loevad, oleks riigifirma rahuldunud viie miljoni asemel vaid 959 470 krooniga.
Kuidas firmajuht laos diivanit taga ajas
Et kahe ettevõtte tüli põhjustest aimu saada, tuleb naasta aastasse 2004. Just siis hakkasid neli aastat sujuvalt toiminud koostöösse tekkima mõrad, mis nüüdseks on kasvanud kohtuvaidlusega päädida ähvardavaks lõheks.
Arno Küti sõnul algasid hädad sellest, et Eesti Post püüdis oma tegevust ümber korraldada, kuid paremaks muutumise asemel oli tagajärjeks kaos.
«Praegu tundub see lausa uskumatu, aga On24 töötajad käisid kadunud pakke Eesti Posti Tallinnas Pallasti tänaval asuvas terminalis ise otsimas,» meenutas Kütt. «Saan seda kinnitada, sest olen ka Eesti Posti ruumides kliendile saadetud diivaneid jahtinud.»
Eesti Posti lohakas töökorraldus klientidele mõistagi ei meeldinud, kuid teha polnud eriti midagi - ühtki teist firmat, kes võinuks mööbli tellijatele kätte viia, tol ajal turul polnud.
Ent hädad ei piirdunud kaotsis kappidega. Ühtäkki avastasid Onshopi juhid, et Eesti Post esitab neile suvalisi arveid konkreetsetele tellimustele viitavate alusdokumentideta. Eriti sageli nõuti sellisel kahtlasel viisil raha kauba Soome ostjatele toimetamise eest.
Nagu tagantjärele selgus, oli postiettevõte kirjutanud Eesti juhtiva internetikaubamaja kraesse võõraste firmade saadetisi. Selle tõestuseks näitab Kütt Eesti Posti juriidilise osakonna juhi Helena Purga käesoleva aasta 3. juunist pärinevat kirja, kus muu hulgas seisab: «Praeguseks hetkeks oleme ju lahendanud probleemi, mis tekkis seoses sellega, et teile esitatud arvetel kajastusid kolmandatele isikutele osutatud teenused.»
Samuti kinnitavad Küti juttu Eesti Posti arved. Näiteks 2004. aasta 29. detsembril saadetud arves küsis riigiettevõte Soome klientidele kauba viimise eest Onshopilt 592 286 krooni, 2006. aasta 31. juulil tühistati kõnealusest arvest aga tervelt 295 152 krooni suurune osa.
Raha nõuti ka pärast lepingu lõppu
Arno Küti ütlemist mööda vaidlustas Onshop teada olevad valearved ega soostunud neid tasuma. Eesti Postile maksmata jätmine aga ei meeldinud. 2006. aasta 31. augustil saatis firma Onshopile ultimaatumi, milles nõudis veel samal päeval 2,5 miljonit krooni ja uue lepingu sõlmimist. Eesti Posti soovide eiramise korral tulnuks On24-l juba järgmisest päevast alates oma toolid ja tumbad ise klientideni viia.
Esimese hooga ei jäänudki internetikaubamajal muud üle, kui raha ära maksta. Kuid see oli ka viimane piisk, mis karikasse mahtus. Ettevõte lõi kauba tellijateni toimetamiseks oma logistikaosakonna, millest praeguseks on saanud osaühing Smartpost, ning katkestas 2006. aasta novembris Eesti Postiga suhted.
Kummaliste arvete laekumine jätkus hoolimata sellest, et leping oli läbi ja Eesti Post enam teenust ei osutanud. Näiteks 26. jaanuaril 2007 on Eesti Post esitanud detsembrikuu eest 161 391 kroonise arve, mis kannab toonase finantsjuhi Ahti Kallaste allkirja. Selle ekslikkust tunnistas firma varsti ise ja tühistas arve sama aasta märtsis täielikult.
Kütt ei pea valearveid tahtlikuks väljapressimiseks, vaid loeb need suure segaduse süüks, mis valitses Eesti Postis aastail 2004-2006. Tema sõnul maksis Onshop neil aastatel Eesti Postile ligi kümme miljonit krooni ja üle poole sellest summast tasus heas usus arvete alusel, millel puudusid alusdokumendid.
«Ilmselt oleksime liigselt makstud raha osas hiljem tasaarvelduseni jõudnud, kui oleksime endiselt Eesti Posti kliendiks jäänud,» arvas ta.
Küti jutust võib välja lugeda, et mingit võlgnevust on Onshop nõus Eesti Posti ees siiski tunnistama. Veel hiljuti soostunuks ettevõte maksma postifirmale ilma ühegi arve alusdokumendita pool miljonit krooni või nii palju, kui Eesti Post suudab dokumentaalselt tõestada.
«Et lugu lõpetatuks lugeda,» põhjendas Kütt. «Aga vaevalt nad isegi poole miljoni tõestamisega hakkama oleks saanud.»
Pärast seda, kui läbirääkimised eelmisel nädalal jälle ummikusse jooksid, otsustas mööblimüüja kohtutee kasuks. «Las Eesti Post näitab siis kohtus, mille alusel nad meilt raha nõuavad,» lausus Kütt.
Eesti Post teemat kommenteerida ei tahtnud. Pressiesindaja Inge Suderi sõnul arutas ta asja juhatuse liikmete Ahti Kallaste ja Aavo Kärmasega, kuid nood leidsid, et pole mõtet Onshopiga ajakirjanduse vahendusel vaielda.
ON24
Eesti edukaim interneti mööblikaubamaja On24 tegutseb Viljandis.
• On24 pidavast aktsiaseltsist Onshop kuulub aktsiaseltsi Furniture Window kaudu Arno Kütile 60,5 protsenti. Peep Kuld on osaühingu Bagira kaudu 28,9 protsendi omanik ja ülejäänu kuulub väikeaktsionäridele.
Allikad: Krediidiinfo, Onshop