Hollandi sportautode tootja Spyker teatas eile õhtul, et jõudis Saabi omaniku General Motorsiga kokkuleppele ning viimane oli nõus 72-aastase Rootsi autofirma müüma.
Spyker ostab Saabi
Õhtul sõlmitud kokkulepe pani punkti GMi aastapikkustele pingutustele Saabist lahti saada ja neile 20 aasta jooksul pidevalt kahjumeid põhjustanud automargile ostja leida.
GM oli juba käega löönud ja Saabi likvideerimisprotsessi käivitanud, kuid eilse otsusega vajutati selles osas piltlikult öeldes pidurit ning 3400 rootslasest saabivalmistaja töökohad tõotavad alles jääda.
GM saab lepingu alusel sularahas 74 miljonit dollarit ning 326 miljonit uue Saab-Spykeri eelisaktsiate näol.
Rootsi valitsus andis oma nõusoleku garanteerida Euroopa Investeerimispanga 400 miljoni euro suurust laenu, mis on vajalik Saabi vee peal hoidmiseks.
«General Motors, Spyker Cars ja Rootsi valitsus tegid kõvasti tööd ja nägid palju vaeva, et jõuda lepinguni, mis tagab sellele unikaalsele ja ikoonilisele brändile jätkusuutliku arengu ja tuleviku,» ütles GMi asepresident John Smith.
GMi nõustas tehingu sõlmimisel Deutsche Bank. Autofirma esindajate hinnangul lükkub lepingu lõplik allkirjastamine õiguslikel ja tehnilistel põhjustel veebruari keskpaika.
Tänu ülevõtmistehingule peaks Spykerist, kes seni igal aastal käsitsi vaid paar tosinat masinat ehitas, saama üks suurtootja teiste seas.
Paljud autotööstuse asjatundjad on skeptilised selle suhtes, kas ja kuidas väiksevõitu Saabi kasumisse pöörata saab.
Saab müüs 2008. aastal üldse kokku vaid umbes 94 000 autot ning on juba tunnistanud, et 2009. aasta vastav näitaja tuleb tunduvalt väiksem - kuna ostja otsimise keeristes on klientide usaldusest vaid riismed järele jäänud.
Fiati ja Chrysleri juht Sergio Marchionne ütles autotööstuse liidrite konverentsil Stockholmis, et Saabi ootab karm tulevik isegi juhul, kui päästeleping tõepoolest sõlmitud saab. «Kõrvalise tähtsusega tegijad lükatakse alati kõrvale, tee mis teed,» ütles ta. «Nišitoodetega on väga raske kasumit teha.»
GM oli varem väga lähedal lepingule teise superautode tootja, Rootsi firma Koenigseggiga, kes oleks ostuks kasutanud Hiina firma Beijing Automotive Industry Holding Co (BAIC) toetust. Mullu novembris langes see variant aga ära, osaliselt seetõttu, et Rootsi valitsusega ei suudetud leida üksmeelt riigiabi suhtes.
Vahepeal samuti Saabist huvitunud Genii Capital, keda toetas vormel-1 ülemus Bernie Ecclestone, võttis nädala alguses oma pakkumise tagasi.
Ford Motor on samal ajal jõudmas lõpusirgele oma läbirääkimistega Volvo müügi osas Hiina firmale Zhejiang Geely Holding Group. Nad loodavad saada «rootslase» eest ligi 2 miljardit dollarit ning sõlmida tehingu käesoleva kvartali lõpuks.