Tahaks ikka endasse eelkõige kui mõtlevasse ja loovasse inimesesse suhtuda. Organisatsiooni juhtides on aga paratamatu, et inimene satub ühele pulgale aja, raha ja masinatega.
Majanduse kohandumise faasis peab inimeste saatusest hoolimine olema osa koondamise liitmise-lahutamise tehtest. See ei ole muidugi küsimus ja rehkendus ainult tööandjatele vaid sama hästi igale töötavale inimesele.
Euroopalik mõtteviis kuulutab igaühe õigust jõukohasele tööle. Omi õigusi taga nõudes on kerge ära unustada kohustusi. Kohustus kvalifikatsiooni pidevalt tõsta ei ole mitte tööandjate vaid aja ja konkurentsi nõue.
Poliitikadokumentides kasutatavad loosungid nagu «elukestev õpe» või «pikk ja kvaliteetne tööiga» viitavad paratamatult oma kentsakal moel tegelikult ju elu lühidusele ja ehk seetõttu ei jõuagi igaühe teadvusesse.
Programmdokumentidest ja poliitikatest palju efektiivsemalt viib sõnumit kohale tööturul kujunenud olukord.
Turul me oleme vennad ja õed
Klassikaline majandusteadus õpetas ka mulle ülikoolis, et töötamine see tähendab oma jõudeaja vahetamist raha vastu. Raha eest saab omakorda kõiksugu ühiskondlikke ja vähem ühiskondlikke hüvesid tarbida.
Olukord on aga väga kiiresti muutunud ja veelgi muutumas. Mida varem saab töövõtja aru, et enamus tööandjaid ei osta tänapäeval enam mitte nende aega vaid teadmisi ja oskuseid, seda kiiremini jõuab kohale ka sõnum enesearendamise pidevast vajalikkusest. Seadusandlus peab siin kohal olema võimaldajaks - võtma arvesse enamat kui kaheksatunnist tööpäeva.
Olen kuulnud väidet, et vaid 10 kuni 15 protsenti meie teadmistest on omandatavad formaalhariduse kaudu - see tähendab koolis käies. 85 kuni 90 protsenti igapäevasest tegevusest - töökogemuse, inimliku kokkupuute, jäljendamise ning muude kanalite kaudu. Elukestev õpe ei tähenda ainult senisele järgneva taseme ettevõtmist - täiendkoolitusel osalemist või magistriõppesse minekut.