Sadamates on külma pärast suured ummikud

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Keppeli konteinerterminal Singapuris.
Keppeli konteinerterminal Singapuris. Foto: AFP / Scanpix

Põhjapoolkera tabanud külmalaine ja Hiina kasvanud tooraineisu on tekitanud maailma kaubasadamates seninägematud liiklusummikud.


Global Portsi analüütikute andmetel seisavad laevad Austraalias, Queenslandi Dalrymple'i lahe sadamas keskeltläbi 27,5 päeva järjekorras, et söelasti peale saada.

Global Portsi tegevdirektori Simon Francise sõnutsi on järjekorras kinni 172 Capesize laeva ehk suurimat puistelasti vedamiseks ettenähtud alust. Kokku on selliseid laevu maailma meredel 960.

Sabas seisab ka hulganisti väiksemaid laevu.
Paljude asjaosaliste hinnangul ei ole viivitused ja käigusolevate kuivlastilaevade põud laevaomanike kasumeid sugugi kergitanud. Pigem hoiab tekkinud olukord tagasi hinnalangust, kinnitavad nad.

Nimelt on viimase kuue kuuga turule lisandunud 100 Capesize laeva, mõned neist uued ja mõned iganenud ühekordse põhja ja parrastega naftatankeritest ümberehitatud alused.

Londoni Baltic Exchange'i andmetel oli Capesize laeva prahtimise keskmine hetkehind reedel 42 242 dollarit päev.
See jääb alla oktoobrikuisele üle 80 000 dollarilisele päevahinnale, kuid on siiski rohkem, kui pärast uute laevade lisandumist kardeti.

«Ma usun, et tekkinud ummik ongi see, mis turgu praegu pinnal hoiab,» ütles New Yorgi börsil noteeritud Paragon Shippingu tegevjuht Michael Bodouroglou.

Londoni laevaprahtimisfirma SSY konsultatsiooni- ja uuringuosakonna juhataja Derek Langston ütles, et põhjapoolkera vallutanud külm on tugevasti tõstnud Hiina nõudlust rauamaagi ja kivisöe järele - mis ongi kaks peamist pakkimata veo artiklit.

«Ilmastikutingimused tõstavad toorainete nõudlust, mis omakorda tekitab liiklusummikuid näiteks Austraalia idarannikul,» ütles Langston.
Tema sõnul raskendavad külm, lumi ja jää kogu tarneahela toimimist.

Langstoni hinnangul on Hiina peamiste mahalaadimissadamate Caofeidiani, Beiluni ja Qingdao lähistel ankrus 35 Capesize laeva.

Francise sõnul on Dalrymple'i lahes ja Uus-Lõuna-Walesi tiheda liiklusega Newcastle'i söesadamas juba viimased kaks aastat sageli järjekordi tekkinud, seda just Hiina üha suurema nõudluse tõttu.

Nii hullu olukorda, nagu praegu, on aga nähtud üliharva. «Kõigi aegade ummikurekord on käeulatuses,» sõnas Francis.
Laevaomanikud on mures, et kui ummikud lahti hargnevad ja turule veelgi uusi laevu lisandub, hakkavad nende sissetulekud kannatama.

«Nagu turg väga hästi teab, on jätkuvalt üleval rekordarv laevatellimusi,» ütles Langston.



Copyright

The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles