Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Komponentide põud tõstab arvutite hindu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kuubalanna riigi pealinnas Havannas asuvas tehnikapoes müüki tulnud personaalarvutit uurimas.
Kuubalanna riigi pealinnas Havannas asuvas tehnikapoes müüki tulnud personaalarvutit uurimas. Foto: AP / Scanpix.

Personaalarvutite kokkupanemise hind tõuseb tänavu esimest korda kuue aasta jooksul, põhjuseks on analüütikute hinnangul teatud võtmekomponentide nappus.


Arvutite pooljuhtkomponentide hinnad on alates aastast 2000 langenud keskmiselt 7,8 protsenti aastas, kuid tänavu tõusevad nad uuringu- ja konsultatsioonifirma Gartneri andmetel 2,8 protsendi võrra.

Hinnatõus tuleb peamiselt tänu DRAM mälukiipide maksumuse 23-protsendilisele kasvule. Need kiibid, ilma milleta ükski arvuti hakkama ei saa, moodustavad personaalarvuti üldmaksumusest ligikaudu 10 protsenti.

«Üldiselt langevad personaalarvutite hinnad järjekindlalt iga aastaga. Kui juhtub, et komponentide hinnad samaks jäävad või isegi tõusevad, siis seetõttu, et nad oodatust paremaks osutuvad,» ütles vanemanalüütik Ben Lee.

Lee sõnul tõuseb lameekraaniga monitoride hind tänavu defitsiidi tõttu ligikaudu 20 protsenti. Puudu on ka kõvaketastest ja optilistest ketastest.

Puudujäägid on osaliselt finantskriisi tagajärg, mille tõttu paljud komponenditootjad oma plaanipärased investeeringud edasi olid sunnitud lükkama. Kuigi tootmisvõimsust mullu taas kasvatama asuti, võtab uute vabrikute käivitumine reeglina umbes aasta aega.

Kõige teravam on probleem just DRAMi-tööstuses, mis on üleminekufaasis teise põlvkonna kiipidelt kolmanda põlvkonna DDR3 kiipidele.

Drame¬Xchange'i andmetel on DDR3 kiipide hetkehinnad alates detsembri keskpaigast tõusnud 23 protsendi võrra 3,01 dollarini.

Tõusvad komponendihinnad kujutavad endast arvutitootjatele parajat dilemmat. Aitasid nad ju mullu tehnoloogiasektorit stimuleerida just sellega, et müüsid hinnatundlikele tarbijatele väikesi ja odavaid pisiarvuteid.

Analüütikute sõnul tuleb arvutibrändidel tänavu uue olukorraga kohaneda ning panna põhipanus taas täisvarustusega, tavalistele arvutitele.

Copyright The Financial Times Limited 2010.  



Tagasi üles