Päevatoimetaja:
Angelina Täker
Saada vihje

Kas tippjuhi boonused viivad firma põhja?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kaja Koovit
Copy
Tegevjuhi kõrge tulemustasu ei pruugi firma omanikele kasu tuua.
Tegevjuhi kõrge tulemustasu ei pruugi firma omanikele kasu tuua. Foto: Caroe/Scanpix

Kuigi ettevõtte juhile heade tulemuste eest maksmine peaks tõotama omanikele ka tulevikus häid tulemusi, praktika seda alati ei kinnita. Veelgi enam, kaks värsket uuringut näitavad hoopis, et mida suurem on firma tegevjuhi tasu, seda vähem teenivad lõppkokkuvõttes omanikud.


Majandusleht The Wall Street Journal kirjutab, et Harvardi ülikooli õigusteaduskonna eksperdi Lucian Bebchuki uuringus vaadeldi enam 2000 firmat, et näha milline osa firma viie tippjuhi kogukompensatsioonist makstakse juhatuse esimehele. Teadlased kutsuva saadud tulemust- umbes 35 protsenti- juhatuse esimehe pirukatükiks.

Selgus, et mida suurem see pirukatükk on, seda kehvem on tulevikus ettevõtte kasumlikkus ning turuväärtus. «Näib, et juhid üritavad endale krahmata rohkem, kui peaks,» tõdes Bebchuk.

Purdue ülikooli rahandusprofessor Raghavendra Rau võttis luubi alla juhatuse esimeeste palga ning aktsia tootluse seose. Uuringus analüüsiti 1500 ettevõtte suhet 1994.-2006. aastal.

Selgus, et kümnendikul kõige kõrgemini makstud juhtidega ettevõtte aktsia tootlused jäid järgmise viie aasta jooksul sektori keskmisest enam kui 12 protsendipunkti võrra väiksemaks.

Rau järelduste kohaselt maksid palgaTOPi juhtivad firmad oma juhatuse esimehele aastas keskmiselt 23 miljonit dollarit, kuid nende firmade aktsionärid jäid sektori teiste ettevõtetega võrreldes 2,4 miljardi dollari võrra aastas vaesemaks. Ehk iga firmajuhi taskusse voolanud lisadollar võttis aktsionäride taskust 100 dollarit.

New Yorgi ülikooli professori David Yermacki sõnul muutuvad kompensatsiooniviisid kiiresti ja neid on väga erinevaid. Lisaks liiguvad aktsiahinnad müstilistel põhjustel ning sageli ei ole võimalik öelda, kas selles ka firmajuhil oma osa on.

Yermack märkis, et juhtide boonuspakettide väljatöötamisel on nõukogul väga raske öelda, kas viimase aasta head tulemused, mille eest nad boonust paanivad maksta, põhinesid firmajuhi oskustel või lihtsalt õnnel.


Tagasi üles