Maxima tellimusel korraldatud tarbijauuring näitas, et kui mullu jõuluostlemisel veel trotsiti masu, siis praeguseks on majandussurutis tarbijakäitumist oluliselt muutnud ning eestlased on selgelt säästvamad.
Uuring: eestlased valmistuvad säästujõuludeks
Ligi 40 protsenti eestlastest plaanib pühadekulutusi tänavu vähendada. Peamiselt plaanitakse osta vähem kingitusi või ajada läbi odavamate kingitustega.
Veerand eestlastest panustab kulutuste kärpimisel kaupluste allahindlustele, plaanides koostada nii jõulumenüü kui ka kingituste nimekirja vastavalt sooduskampaaniatele.
Pisut üle poole eestlastest loodab siiski, et kulutused kingitustele jäävad sellel aastal sarnaseks mullustega. Kingitused ostetakse mullusest pisut hiljem - kui 2008. aastal olid kingitused novembris soetatud juba viiendikul eestlastest, siis tänavu oli varakult kingiotsimisega alustanud alla kümnendiku inimestest.
Jõulud veedetakse kodus
Kolmandiku vastanute sõnul sunnib kokkuhoiuks pere halvenenud finantsseis, 14 protsenti inimestest säästab aga kartes pere majandusseisu edasist halvenemist. 64 protsenti eestlastest on veendunud, et tänavu tulevad säästujõulud ka nende lähedastel ning sõpradel.
Neid, kes usuvad, et majanduskriis ei mõjuta nende lähedaste tarbimiskäitumist pühade ajal, on võrreldes mullusega palju vähem.
Jõulupühi tähistatakse valdavalt kodus oma pere seltsis või siis külastatakse lähisugulasi. Vaid 2 protsenti eestlastest sõidab jõuludeks välismaale, veel mullu plaanis seda teha 9 protsenti küsitletutest.
Kulutused jõululauale vähenevad
Kui mullu plaanis jõululaua katmiseks kulutada alla 1000 krooni 38 protsenti eestimaalastest, siis tänavu piirdub selliste kulutusega juba 67 protsenti Eesti tarbijatest.
Üle 1350 krooni kulutas mullu jõulutoidule ja jookidele iga viies Eesti pere, kuid tänavu planeerib sarnaseid kulutusi vaid iga kümnes. See näitaja on Eestis veidi väiksem kui teistes Balti riikides, sest üle 1350-krooniseid kulutusi jõulutoidule plaanib iga viies leedulane ja iga kuues lätlane.
Maxima avalike suhete juhi Erkki Erilaiu sõnul on ka nende kauplustes märgata, et ostukorv on muutunud väiksemaks - ühelt poolt tuleneb see üldiselt madalamatest hindadest, teiselt poolt valitakse ostetavat hoolikamalt ja eelistatakse kampaaniatooteid.
Tervelt 92 protsenti Eesti peredest plaanib tänavu valmistada kõik jõulutoidud ise, mullu oli see näitaja 75 protsenti.
Huvitav tähelepanek on ka see, et mullusega võrreldes vähenes 2-5 korda küsitletute arv, kes ei teadnud, kui palju nad kavatsevad kulutada jõululaua valmistamiseks. Sellest võib järeldada, et kriisi tulemusena on hakatud oma kulusid rohkem planeerima.
Turu-uuringufirma Rait tegi tarbimisanalüüsi 18.-28. novembrini läbi viidud telefoniküsitluse põhjal. Nii Eestis, Lätis kui Leedus küsitleti üle 500 inimese vanuses 25-54 aastat.