Päevatoimetaja:
Sander Silm

Jaapani romuprogramm riivab Ameerika autode õigusi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Financial Times võrdleb tänast Euroopat 1990ndate Jaapaniga.
Financial Times võrdleb tänast Euroopat 1990ndate Jaapaniga. Foto: SCANPIX

USA kaubandusametnikud esitasid protestinoodi Jaapani 9-kuu vanuse «raha romude eest» programmi vastu, kuna Ford, General Motors ja Chrysler kaebasid sealse importautode diskrimineerimise pärast.


USA kaubandusesindaja Ron Kirki büroo esitas Jaapanile palve vaadata üle heitgaaside kriteeriumid, mille alusel sõidukid programmi jaoks kvalifitseeruvad.

Nimelt ei õnnestunud ühelgi Ameerikas valmistatud autol neid emissiooninõudeid täita.

Jaapani ametnikud süüdistavad selles «ameeriklaste» räpasemaid mootoreid, Detroit aga väidab, et süüdi on jaapanlaste iseäralik viis kütusesäästlikkust mõõta.
Pealegi ärritab USAd see, et just Toyota, Honda ja teised Jaapani autotootjad Ameerika tänavusest romuprogrammist suurt kasu lõikasid.

Jaapanlaste lähenemisviisi on küsimärgi alla seadnud ka mõned Euroopa autofirmad. Mercedes-Benz Japani president ja Jaapani autoimportijate assotsiatsiooni esimees Hans Tempel ütles, et ta ei ole Jaapani skeemiga rahul.
Importautod moodustasid Jaapanis 2008. aastal müüdud sõidukitest vaid 7 protsenti. Enamik neist olid Euroopa «ülemise otsa» masinad nagu BMW ja Mercedes.

Ameerika autosid müüdi sealmail vaid 14 000, mis importijate assotsiatsiooni arvestuste järgi on Euroopa Liidu autovalmistajate saavutustest alla 10 protsendi.
Jaapani skeemi kohaselt makstakse 100 000 jeeni (1130 dollarit) igaühele, kes ostab sellise uue auto, mis ületab 2010. aasta emissioonistandardeid vähemalt 15 protsendi võrra. Lisaks sellele antakse veel täiendavalt 150 000 jeeni neile, kes vahetavad vähemalt 13 aasta vanuse masina «rohelise» sõiduki vastu.

Programm on Jaapanis populaarseks osutunud ning novembris otsustas valitsus seda kuue kuu võrra pikendada - 2010. aasta septembrini.

Võõramaiste autotootjate olukorra teeb keeruliseks see, et Jaapanis mängivad heitgaaside mõõtmisel suuremat kaalu madalamal kiirusel ja ummiku-stiilis sõitmisel tekkivad tasemed.

Paljud välismaised autod on disainitud maksimaalseks kütusesäästuks kiirel ja ühtlasel maanteesõidul, mis jätab nad Jaapanis ebasoodsasse olukorda.

Tokio skeemi kohaselt kvalifitseeruvad maksuvabastusele ligi pooled uued Jaapani autod.

Programmi alguses ei mahtunud nendesse ridadesse aga ükski Euroopa auto. Pärast seda tõi Mercedes siiski turule kaks mudelit, mis lävepaku ületasid: S-klassi hübriidi ja bensiinimootoriga E-klassi sedaani, mis tehti eriliselt ümber vastavalt Jaapani standarditele.

Jaapani versioonide kallal töötavad praegu ka Volkswagen ja nende luksosakond Audi.

Kuna autode ümbertegemine on kallis ja ameeriklased müüvad Jaapanis tunduvalt vähem autosid, kui eurooplased, ei õigustaks see lähenemine end nende puhul ilmselt finantsiliselt ära.

Copyright The Financial Times Limited 2009. 


Tagasi üles