Professor Aare Uustalu: Eestis lausdoteeritakse autovedusid

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tallinna Tehnikaülikooli professori Aare Uustalu sõnul on riigikontroll põhjendamatult kritiseerinud raudtee reisijateveo doteerimist, samas doteeritakse tegelikult palju suuremas mahus autotransporti.

«Erinevalt raudteetranspordist, kus omanik tasub ise infrastruktuuri kulud, on Eestis autotranspordile loodud põhjendamatud konkurentsieelised,» ütles Uustalu.

«Autotranspordiettevõtted ega autoomanikud meil infrastruktuuri kulusid ei maksa, sest nende lausdoteerimine toimub maksumaksja taskust,» rääkis ta. Uustalu märkis, et valitsuse ja Riigikogu tegevus on seni olnud risti vastupidine Euroopa Liidu (EL) transpordipoliitika põhimõtetele ning sellest juhindub kahjuks ka riigikontroll.

«ELi eelistusteks on raudtee- ja siseveetransport ning meretranspordi lühiveod, kusjuures autotransporti püütakse igati piirata,» kinnitas ta.

Uustalu sõnul on põhiline viga, mida teevad poliitikud ja riigikontroll, et ei taheta ega osata hinnata autotranspordi infrastruktuuri kulusid Edelaraudtee reisijateveole «surmaotsuse» kuulutamisel.

Uustalu hinnangul räägiks majandusanalüüs otsustavalt raudteeveo kasuks, kui võrdluses võetaks arvesse kulud kogu maantee- ja raudteevõrgu ulatuses, kaasa arvatud sõiduautode tee- ja saastekulud.

«Kui Tallinn kehtestaks Oslo eeskujul linnast lahkuvatele autodele teede- ja saastemaksu ning raudteel võetaks suurte rongide asemele kasutusele rööbasbussid, siis muutuks olukord reisijateveol kardinaalselt ning regionaalpoliitika muutuks Tallinna-kesksest märksa Eesti-kesksemaks,» märkis ta.

Uustalu lisas, et riigile vajalike transpordiprobleemide objektiivseks lahendamiseks on poliitikute arvamuse asemel vaja läbi viia majandusuuringud kompetentsete spetsialistide osavõtul. (BNS)

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles