Skip to footer
Päevatoimetaja:
Kaja Koovit
Saada vihje

Euroopa Liit eelistab meretransporti

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Euroopa Liidu transpordiministrid on otsustanud toetada rannalaevanduse arendamist. Meretransporti sunnivad eelistama ühelt poolt autouputus Vana Maailma teedel ja teisalt soov vähendada keskkonnareostust. Kas suudavad aga laevad võistelda autode ja lennutranspordiga

Euroopa teedel on autouputus. Liiklus on ülekoormatud ja kulukas ning reostab keskkonda. Kui aeg-ajalt kostabki üksikuid soovitusi raudteetranspordi edendamiseks, jäävad need hüüdja hääleks kõrbes ning raskeveokeid sigineb maanteedele järjest rohkem. Euroopa Liidu transpordiministrid on tulnud välja uue ideega – laiendada tuleb rannikulähedast meretransporti. Praegu tehakse 42% Euroopa Liidu sisesest kaubaveost laevadega ning nädalavahetusel Gijonis toimunud kohtumisel otsustasidki ühenduse transpordiministrid, et seda osa saaks edukalt suurendada. Euroopa Komisjoni transpordivoliniku pressiesindaja Giles Gantalet"´ hinnangul ei ole ühendusel teist valikut, kui maanteetranspordi vähendamine: “Pole mingeid alternatiive. Peame leppima tegeliku olukorraga, et Euroopa keskosa on üleasustatud. Maanteetranspordi osakaalu suurenemise trend järgmise kahekümne aasta jooksul võib tekitada olukorra, mis ei ole jätkusuutlik ega säilitatav.” Gantalet"´ sõnul tuleb majanduskasvu suurendamiseks arendada ka transpordivõimalusi ning seetõttu otsustati alustada tolliformaalsuste lihtsustamisest. Kõikides ühenduse sadamates peaks hakkama kehtima ühesugused tolliprotseduurid ja dokumentatsioon, mille mahtu on kavas vähendada ligemale kümme korda. Euroopa Liidu transpordiministrite algatust on tervitanud Euroopa Laevaomanike Ühendus ESCA. Organisatsiooni peasekretär Alphons Guinier ütles, et rannalaevandus on viimastel aastatel tõusnud võrdseks maanteetranspordiga. Guinier"´ sõnul tuleks tolliformaalsuste lihtsustamise kõrval avada konkurentsi suurendamiseks võimalikult kiiresti sadamate operaatorteenuste turg. Seevastu Euroopa Meresadamate Organisatsioon on äraootaval seisukohal. Ühenduse peasekretär Patrick Verhoeven ütles, et esialgu ei ole selge, kuidas ettepanekut teostama hakatakse ning asja muudab segaseks just avaliku sektori kaasamine: “Me ei ole päris kindlad tagajärgedes ja üks meie muredest on see, et loomulikult kaasatakse ka avalik sektor. Kui aga tegu on avaliku sektoriga, siis tekib alati kõlvatu konkurents risk ning kaubavoogude nihutamine ühest sadamast teise.” Verhoeveni sõnul on Euroopa Liidu sadamad üldiselt heas korras, kuid seda ei saa väita Ida-Euroopa sadamate kohta, mille varustatus jätab soovida. Samas oli ka Euroopa Meresadamate Organisatsiooni peasekretär nõus väitega, et suurimaks takistuseks laevatranspordi arengule on ülemäära bürokraatlikud tolliprotseduurid.

Kommentaarid
Tagasi üles