Neste Eesti peadirektor Indrek Kaju näeb kütuse aktsiisi tõstmise plaanis muu hulgas ohtu, et veokijuhid võivad hakkama tankima teistes riikides ja tarbimine Eestis langeb drastiliselt.
Neste: hinnatõus ajab veokijuhid mujale tankima
«Saades aru riigieelarve pingetest, tahan siiski juhtida tähelepanu teiste riikide kogemusele mootorikütuste maksustamisel, millest tasuks eeskuju võtta,» lausus Kaju.
Ta selgitas, et diislikütus on oluline tootmissisend transpordisektoris ja kauba maismaad mööda transportimisel Soomest Euroopasse annavad veofirmad oma autojuhtidele täpsed juhtnöörid, kus riigis tohib tankida ja kus mitte. Välditakse neid riike, kus diislikütus on kallim naabritest.
«Suurte veokite kütusepaaki mahub korraga kuni 1000 liitrit kütust. Niimoodi oma tegevuskulusid täiesti seaduslikult optimeerides mõjutatakse märgatavalt eri riikide kütusetarbimist ning selle kaudu ka aktsiisilaekumisi,» nentis Kaju.
Leedu tõstis 2009. aasta algul mootorikütuste aktsiise. Selle tulemusena loobus rahvusvaheline transport Leedus tankimast ja siirdus Poola. Nähes, et maksumäärade tõus ei suurendanud maksulaekumisi, langetas Leedu diislikütuse aktsiisi Poola tasemele. Selline oht valitseb Kaju sõnul ka Eesti plaanitavate aktsiisitõusude korral. «Seitse korda mõõda, ükskord lõika,» soovitas Kaju poliitikutele.
«Kui kohe kuidagi ilma aktsiise tõstmata, siis tuleks teha seda ainult bensiinile, sest bensiini ei liigu nii palju üle riigipiiride seaduslikke teid pidi,» lisas ta.
On oht, et diislikütus hakkab Eestis järgmisel aastal olema rohkem kui kroon kallim Lätist ja Soomest ning rohkem kui kaks krooni kallim kui Leedus ja Poolas.
Üha kõrgemad aktsiisid on täiendav sissetulek ka salakütusega kaubitsejatele. «Võin kinnitada, et Eesti ja Läti vahel vohab hetkel ulatuslik kütuse maksupettuste skeem,» lausus Kaju.