Kuigi Eesti Raudtee on erastamisel esitatud äriplaanist mõnevõrra isegi ees, jõuavad USA asendusvedurid laenuraha saamisel tekkinud viivituse tõttu Eestisse veebruari asemel alles aprillis. Graafik ~ 51Kb
USA vedurid jõuavad Eestisse alles aprillis
Et Maailmapanga allüksuse International Finance Corporationilt (IFC) Eesti Raudteele antav 50 miljoni dollari ehk 900 miljoni kroonine laen lükkus detsembrist jaanuarisse, on Eesti Raudtee oma esialgsest investeeringuplaanist maha jäänud.
Peale selle, et General Electricus ümber ehitatud vedurid ei jõua õigeks ajaks Eestisse, lükkas raudtee edasi ka infrastruktuuri parandamiseks kavandatud investeeringuid.
Rohkem laenu ei võta
Raudteefirma erastaja Baltic Rail Servicesi (BRS) juhatuse liikme Guido Sammelselja kinnitusel on erastamisjärgse viie kuuga kõik peale investeerimise toimunud siiski vastavalt äriplaanile. Möödunud aastal pidi Eesti Raudtee vastavalt BRSi äriplaanile teenima 1,9 miljardi kroonise käibe juures 77 miljonit krooni kasumit. Sammelselja hinnangul võidakse kasumiplaani isegi ületada, sest investeeritakse oodatust aeglasemas tempos ja veomahtude kasv ennetab äriplaani. Esimestel aastatel pidi veomaht ulatuma 34-36 miljoni tonnini, kuid mullu suutis raudtee vedada ligi 38,5 miljonit tonni kaupu.
Sammelselja kinnitusel ei plaanita esialgu rohkem laenu võtta. BRS lubas erastamisel raudteefirmasse investeerida viie aasta jooksul kokku 2,6 miljardit krooni. «Ülejäänud investeeringud loodame teha omavahenditest,» ütles Sammelselg.
Sammelselja sõnul on nad täitnud kõik ametiühingutega kokku lepitud kohustused koondatud töötajate ees. 2001. aasta kolme viimase kuuga koondas raudteefirma 177 töötajat.
Esimesed Põhja-Ameerika päritolu vedurid, mis pidid Eestisse jõudma juba veebruaris, laaditakse teisel pool Atlandi ookeani laevale alles 18. märtsil. Spetsiaalselt vedurite vedamiseks mõeldud laev võtab peale kuni 12 vedurit ja jõuab Eestisse umbes kolme nädalaga. Eesti Raudtee saab kõik USAst ostetavad 77 vedurid kätte järgmise aasta lõpuks.
Eesti Raudtee juhatuse esimehe Earl J. Currie kinnitusel vähendavad USA asendusvedurid nii hooldus- ja transpordikulusid kui ka kütuse tarbimist.
See saab võimalikuks tänu asendusvedurite ligi 17-protsendilisele suuremale veojõule ja märksa pikemale hooldusvälbale. Samas on USA vedurid raskemad ning nende kasutamiseks tuleb raudteesildu tugevdada.
USA vedurid efektiivsemad
Et Vene Oktoobriraudtee soovib rongide kaalu suurendada, on rongi koosseisu terviklikuks vedamiseks uued võimsamad vedurid hädavajalikud.
Vedurid on juba USAs ümber ehitatud. Eesti Raudtee kommunikatsioonijuhi Margus Värava sõnul on veduritel ka praktiliselt uued mootorid. «Ainult kered on 12-15 aastat vanad,» lisas ta.
Guido Sammelselja kinnitusel on leitud Vene raudteega, kus vedureid napib, koostöövõimalused ka hiljuti eelmise raudteefirma juhtkonna soovil ostetud viie Venemaal Luganskis ehitatud veduri kasutamiseks. Osa praegustest Vene päritolu veduritest jäävad edaspidigi kaupu vedama, osa läheb vanarauaks.