Euroopa ettevõtted peavad arenevate turgude kohta üha ambitsioonikamaid plaane, kusjuures kolm kontinendi suurimat tegijat on seadnud endale eesmärgiks saada sealt vähemalt pool oma käibest.
Euroopa firmad loodavad kasumijahis arenevatele turgudele
Nii Hollandi Philipsi kui Prantsuse ja Saksa autotootjate Renault' ja MANi tippjuhid ütlesid Financial Timesile, et nende nägemuse kohaselt müüvad nad aastaks 2015 üle poole oma toodangust arenevatel turgudel, et Lääne turgude aeglustuv kasv tasa teha.
Juba nüüd tuleb kolmandik nende käibest sellistest riikidest nagu Hiina, India, Brasiilia, samuti Lähis-Idast.
Philipsi juhi Gerard Kleisterlee sõnul on neil kerge uskuda, et pooled tuludest aastaks 2015 just nendest maadest tulevad. «Kogu tegevuse kese nihkuks seega tugevasti arenevate turgude suunas,» ütles ta.
«Kui me jäämegi Lääne-Euroopa keskseks, siis me enam eriti kasvada ei suuda,» ütles MANi juht Hakan Samuelsson. «Seepärast kasutame me meile antud aega, et arenevatel turgudel kõvasti kanda kinnitada.»
Renault' juht Carlos Ghosn ütles, et nad tahavad küll jätkuvalt ka Lääne-Euroopas konkureerida, kuid see on pigem kaitsepositsioon.
«Arenevate turgude puhul pööraksime aga justkui uue lehekülje,» selgitas ta.
Tõenäoliselt viiakse Euroopast seetõttu ära ka üha rohkem tootmist, mis hakkab toimuma arenevate turgudega riikides - nagu ka teadus- ja arendustegevus.
Arenevatel turgudel konkureerivad USA firmadega lisaks traditsioonilistele rivaalidele üha enam ka kohalikud ettevõtted, nagu näiteks elektritootja Shanghai Electric ja telekommunikatsiooni-tehnika tootja Huawei.
«Eurooplaste põhiprobleem selles maailmajaos pole mitte ameeriklased, vaid kiiresti arenevad Hiina ja India firmad,» ütles Boston Consulting Groupi globaliseerumis-analüütik David Michael.
USA tööstusgigant General Electric tegi 2008. aastal 22 protsenti oma käibest arenevatel turgudel. Samas on nende kogukäive aga üle kahe korra suurem, kui suurimal Euroopa konkurendil Siemensil. Nii Siemens kui Prantsuse Schneider Electric müüvad kolmandiku oma toodangust arenevatel turgudel, kuid tulevikuplaanid neil selles osas puuduvad.
Paljud Euroopa firmad on arenevatel turgudel plahvatuslikku kasvu kogenud ning ootavad trendi jätkumist.