Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

British Airways ja Iberia ühinevad

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
British Airways.
British Airways. Foto: AP / Scanpix

British Airways ja Iberia leppisid eile kokku ühinemistingimustes. Tegemist on lennundusajaloo ühe suurima tehinguga, mille tulemusel tekib käibe poolest Euroopa suuruselt kolmas lennufirma.


Kokkuleppes sisaldub aga klausel, et Iberia võib tehingust taganeda, kui talle ei peaks meeldima viis, kuidas BA käib ümber oma ülemäära suureks paisunud pensioniskeemiga. Pensioniskeem on olnud mullu juulikuus esmakordselt mainitud tehingu üks valukohti.

Seni veel nimeta lennufirmast hakkab BA investoritele kuuluma 55 protsenti, ülejäänud 45 protsenti jääb Iberia aktsionäridele.

Grupi peakorter jääb Londonisse ning selle etteotsa asub BA juhatuse esimees Willie Walsh, juhatuses jätkab ka Iberia president Antonio Vázquez.

«Ühinemise tulemusel tekib tugev ja 21. sajandi kontekstis konkurentsivõimeline lennuettevõte,» ütles Walsh. «Kumbki ei kaota oma kaubamärki ega kogemusi, kuid ühinemine annab palju jõudu juurde.»
Lennufirmade omanikuks saab uus valdusfirma, mis registreeritakse maksumaksjana Hispaanias.

Et rahvusvahelistest lennuõigustest mitte ilma jääda, jäävad mõlemad firmad oma ülesehituselt eraldiseisvateks nagu varem. Uut firmat nimetatakse ajutiselt lihtsalt TopCo-ks. «Eks me katsu leida midagi kõlavamat,» ütles Walsh.

Tehing jõustub lõplikult alles tuleva aasta lõpu poole. Walshi sõnul peaks ühinemise läbi tekkiv sünergia viie aasta pärast tootma 400 miljonit eurot kasumit, millest kaks kolmandikku tuleb kokkuhoiust sellistes valdkondades nagu IT, lennukite hooldus ja kontorikulud.
«Ilmselt jääb ka töökohti mõlemas organisatsioonis vähemaks,» ütles ta, lisades, et numbritest on veel vara rääkida.

Iberial on õigus ühinemine peatada, kui peaks selguma, et BA läbirääkimised pensionihalduritega peaksid «oluliselt kahjustama plaanitava ühinemise majanduslikke aluseid». Viimaste aruannete järgi on BA võlgnevused pensioniskeemi ees juba üle 2,66 miljardi naela.

Walshi sõnul ei sisaldu lepingus viidet pensionipuudujäägi suurusele, külla aga mainitakse «taastumisplaani», mille osas BA pensionihalduritega kokkuleppele peab jõudma.

Pensioniskeemide jaoks ei anna raha ega mingit garantiid ei Iberia ega ka uus valdusfirma. Küsimuse peale, mis juhtub, kui Briti firma üle pea kasvanud pensionipuudujäägiga toime ei tule, vastas Walsh, et see on vaid oletus ega muuda mingil määral ühinemis-proportsioone.

BA aktsionärid saavad uues valdusfirmas ühe uue lihtaktsia iga olemasoleva BA lihtaktsia vastu.. Iberia aktsionärid saavad iga Iberia lihtaktsia vastu 1,0205 uut lihtaktsiat.

Ühinemisel tekkivast grupist oleksid Euroopas suuremad vaid Saksa Lufthansa ja Air France-KLM.
Ettevõttel oleks 419 lennukit ja 205 sihtkohta.

2008. aastal sõitis BA ja Iberiaga 62 miljonit reisijat, nende viimase finantsaasta ühiskäive oli ligikaudu 15 miljardit eurot.

Iberia aktsia hind tõusis 11,8 protsenti 2,22 euroni, BA aktsia tõusis 7,5 protsenti  215 pennini.

 Copyright The Financial Times Limited 2009.


Tagasi üles