Ehkki uue laeva projekteerise eel väitis Saaremaa Laevakompanii (SLK), et see ehitatakse liinile vastavaks, peetakse nüüd plaane kanali süvendamiseks.
Laevakompanii taotleb Hiiumaa kanali süvendamist
Ka nüüd kinnitab SLK tegevjuht Tõnis Rihvk, et uue praami süvis on 20 cm väiksem ja see ei oleks kolmapäevase veetaseme juures seisma jäänud. Ametlikult pole uue praami süvist siiani avaldatud.
Rihvki sõnul jäeti madala veeseisu ajaks meelega käima Scania, mis võtab peale 40 autot vähem kui St. Ola, sest selle süvis on väiksem. Ehkki osa sõidukeid jäi seetõttu maha, suutis Scania sõita mõnevõrra kauem.
Toimetusse on helistanud hiidlased, kes kahtlustavad, et laevafirma kiusas reise kergekäeliselt ära jättes neid vastuseisu tõttu uuele graafikule. «Miks me peaksime seda tegema? Sellega võtaksime ju endalt leiva käest,» vastas seepeale Rihvk.
Selle kohta, kui palju sai ettevõte kahju liikluse katkemisest kolmapäeva õhtul ja neljapäeva hommikul, ei osanud Rihvk konkreetseid numbreid tuua. Peamine kahju on tema sõnul seotud reisijate ja ettevõtetega, kel jäid sel ajal sõidud tegemata.
«Kahjuks me ei kontrolli kõike taevas ja vees toimuvat ning sõltume ilmastikust. Informeerisime meediakanalite ja kodulehe kaudu reisijad, et selline oht on olemas, rohkem ei ole meie võimuses,» lausus Rihvk.
Kanali süvendamisest on tema sõnul juttu olnud ja selleks on vajadus olemas. Süvendamisega peaks tegelema riik ehk täpsemalt veeteede amet, mille juhid on aga teatanud, et selleks raha ei ole.
Hiidlased on küsinud ka, miks tuleb nende laev Muhu värvides. Rihvki sõnul kannab uus praam SLK laevastiku sinivalget värvikuube, sisekujunduses kasutatakse aga tõesti Muhu toone, mis «valdavalt ühtivad Eesti rahvuslike värvitoonidega.»
Laevaliiklust Hiiumaa ja mandri vahel segab liig madal vesi tavaliselt aastas kaks korda - sügisel ja kevadel. Korra on veetase olnud isegi 70 cm alla keskmist. Jaanuaritormi ajal oli aga vesi tervelt meeter üle keskmise taseme. Möödunud kolmapäeval oli veeetase -53 cm ehk 3 cm alla kriitilist piiri.
Ehkki lepingu järgi pidanuks uus praam hiidlasi rõõmustama juba nüüd, jõuab see ehituse viibimise tõttu kohale jaanuari lõpus. Vaidlused graafiku üle jätkuvad, sest vedaja poolt esialgu pakutud variant hiidlasi ei rahulda.