Eilne uudis, et Walt Disney kontsern sai loa Shanghaisse lõbustuspark ehitada, tähendab välismaistele meedia- ja meelelahutusfirmadele läbimurret Hiina turul.
Disney siseneb Hiina turule
Riigi rahanduspealinna uude rajooni plaanitud pargile ehitusloa saamiseks peetud läbirääkimised Disney ja Hiina võimude vahel olid pikad ja pingelised, sest Peking püüab vältida välismaist mõju riigi jaoks väga tundlikule meedia- ja popkultuurisektorile, kirjutas Reuters. Ranged piirangud on kehtestatud ka Hiina enda meediatööstusele.
Shanghaisse plaanitav lõbustuskompleks on seetõttu Disney ning lääne meedia- ja meelelahutustööstuse jaoks üldse oluline samm Hiina seni suures osas välisriikidest mõjutamata turule.
Läbimurre tuli kõigest kaks nädalat enne USA presidendi Barack Obama plaanitud Hiina-visiiti, mis paljude analüütikute arvates tuleb Disneyle kasuks. Paljud neist näevad Disney lepingut üksiku ning mitte üleliia tähtsa investeeringuna, mis rõhutab USA kultuuri mõjukust, ei kaota USAs töökohti ja ergutab Hiina meelelahutustööstust.
Media Partners Asia tegevdirektori Vivek Couto sõnul on leping oluline, kuid mitte lõplik läbimurre. «See pole tundlik ala. See on lõbustuspark. Sellel pole midagi pistmist telesaadete sisuga, mis võib olla poliitiliselt tundlik või võistelda Hiina enda suurte firmadega,» kommenteeris Couto Reutersile leppe laiemat tähendust.
Disneyl on juba 2005. aastast Hiina territooriumil üks meelelahutuspark Hongkongis, mis pole aga osutunud nii edukaks, kui esialgu loodeti.
Shanghai pargist saaks üle maailma juba kuues Disneyland ja ilmselt meelitaks see osaliselt ära ka Hongkongi pargi potentsiaalseid kliente, kuid kuna ainuüksi Shanghais elab 19 miljonit inimest ja selle lähedal on palju teisi suuri linnu, peaks huvilisi siiski jätkuma. Kohalikud igatahes rõõmustavad.
«See tähendab, et meil on uus koht pidutsemiseks ja uus lõbustuspark mängimiseks,» ütles 30. eluaastates shanghailane Amanda Zhang. «Vahet pole, kas vaadata valitsust või tarbijaid nagu meie, ma arvan, et see on väga hea areng.»