Riigihangete Vaidlustuskomisjon kuulutas 4. septembril õigustühiseks majandusministeeriumi ja Elektriraudtee vahel sõlmitud otselepingu, millega riik andis kogu siseriikliku reisijateveo korraldamise raudteel alates 2014. aastast ilma konkurssi korraldamata Elektriraudteele.
Riigihangete vaidlustuskomisjon tunnistas riigi ja Elektriraudtee otselepingu õigustühiseks
Edelaraudteed esindav vandeadvokaat Triin Biesinger-Jussmann ütles, et otsuse mõju on see, et Elektriraudteel ei ole võimalik uute rongidega alates järgmisest aastast avalikku reisijateveoteenust osutada ning riik peab teenuse osutaja leidmiseks korraldama avaliku konkursi.
«Majandusministeerium oleks pidanud valima avaliku reisijateveo teenuse osutaja välja avaliku konkursiga. Vaidlustatud leping sõlmiti aga igasugust konkurssi korraldamata otselepinguna, mis ei ole Eestis kehtiva õigusega lubatud,» ütles Biesinger-Jussmann.
Riik soovis lõpetada Edelaraudteega lepingu aasta enne tähtaega ja anda uued rongid need ilma konkursi korraldamata riigile ehk iseendale kuuluvale äriühingule Elektriraudtee.
«Meie hinnangul ei ole lepingu aasta varasem lõpetamine õigustatud ega põhjendatud ning on vastuolus mitmete Eesti ja Euroopa Liidu õigusaktidega. Selline tegevus tekitab Edelaraudteele märkimisväärse kahju, sundides ettevõtte turult väljuma ning suretab välja konkurentsi raudteel. Edelaraudtee on aga valmis oma kohustusi täitma kuni lepingu kehtivusaja ehk 2014. a lõpuni, sealjuures ka uute rongidega,» sõnas Triin Biesinger-Jussmann.
Edelaraudtee teatas, et on huvitatud ausast konkursist, milles ettevõte soovib kindlasti osaleda.
Hetkel on Tallinna Halduskohtus pooleli mitu kohtuvaidlust seonduvalt MKM-i ja Edelaraudtee vahel 2009. a sõlmitud reisijateveo avaliku teenindamise lepingu ennetähtaegse ülesütlemisega.
Majandusministeerium vaidlustab otsuse kohtus
«Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil on 10 päeva aega otsus halduskohtusse edasi kaevata ja seda me kindlasti ka teeme, kuna meie hinnangul ei ole VAKO otsus pädev,» ütles ministeeriumi pressiesindaja Rasmus Ruuda.
«VAKO on valesti hinnanud Euroopa Liidu otsekohalduva määruse mõju Eesti õigusele (õigemini on jätnud selle sisuliselt üldse hindamata) ning seda, et nimetatud EL-i määrus lubab sõlmida raudteetranspordis erandina otselepinguid reisijate raudteeveo avalikuks teenindamiseks.»
Ruuda lisas, et ka Edelaraudtee endaga sõlmitud avaliku teenindamise leping, mis kehtib kuni 31. detsembrini 2013, oleks seega tühine leping, sest ka see on sõlmitud otselepinguna.