/nginx/o/2013/09/06/2335329t1h4a45.jpg)
Topeltsiduriga robotiseeritud käigukastide päralt on tulevik. Volkswagen oli esimene, nüüd jõuab Ford järele. Kumb töötab paremini?
Ford on käigu sisse pannud. Lõpuks. Volkswagen tõi topeltsiduriga DSG-käigukasti müügile juba 2002. aastal, nüüd on ka Ford niikaugele jõudnud, kirjutab Auto Bild Eesti.
Kuuekäiguline Powershift peaks Focuse ja teistegi Fordide ostjaile võimaldama mugavat käiguvahetusvaba sõitu, hoides klassikalise automaatkäigukastiga võrreldes aga kokku tublisti kütust.
Nii vähemalt väidab teooria. Auto Bild sai uut käigukasti praktikas proovida mudelil Focus 2.0 TDCi. Ja võrdluseks sobis hästi Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG, mis kasutab samuti kahe siduriga kuuekäigulist kasti.
Suurim erinevus? Volkswagenil saab käigukasti lülitada S-reiimi (S tuleb ilmselt sõnast sport). Siis hoiab automaat käike pikemalt sees, lastes mootoril pöörded kõrgemale kerida.
Ja gaasi mahavõtmisel ühendab DSG sobiva madalama käigu siduri, nii et mootor pidurdab Golfi nagu tavalise käsikäigukasti puhulgi.
Veel torkab silma, et Focuse esimene käik on üsna aeglase ülekandega. Nii viib TDCi vägev pöördemoment esirattad sagedamini üle haarduvuspiiri.
Seepeale rakendub veojõukontroll ja paigaltvõtt muutub hüplikuks, hoolimata siidpehmest esimese-teise käigu vahetusest.
Golf stardib sujuvamalt. Ja pealegi pakub Volkswagen küll 5100 krooni eest võimalust käike rooliratta-labade abil vahetada. Focuse juhid peavad käike ikka ise ja ainult valitsa abil vahetama.
Ajakirja trükkiminekuks polnud Powershifti hind Eestis veel teada, kuid Saksamaal lisavad mõlemad kastid auto hinnale 1750 eurot.
Eestis maksab DSG-kastiga Volkswagen 31 000 krooni käsikastiga autost enam, eks umbes samasugust hinnalisa või oodata ka 318 900 krooni maksvale Focusele.
Kokkuvõte
Nii Powershifti kui ka DSG lülituste mugavusele pole midagi ette heita. Ja võrreldes tavalise, hüdrotrafot kasutava automaatkäigukastiga jääb kütusekulugi mõistlikkuse piiridesse. Selles vallas robotid siiski klassikalise käsitsilülitatava kasti ja oskusliku juhi vastu veel ei saa.
Sõiduproov tegi ka selgeks, et DSG häälestus tundub olevat lihvitum kui Fordi Powershiftil.
FORD FOCUS 2.0 TDCi POWERSHIFT
Mootor R4, turbodiisel
Klappe silindris/nukkvõlle 2
Töömaht 1997 cm3
Võimsus 100 kW (136 hj) @ 4000 p/min
Pöördemoment 320 Nm @ 2000 p/min
Tippkiirus 200 km/h
Kütusekulu CO2 pääst 5,8 l / 100 km 154 g/km
Kütusepaagi maht / kütuse liik 55 l / diislikütus
Aeg 0100 km/h 9,6 s
Pakiruumi maht 3961258 l
Tühimass/kandevõime 1436/514 kg
Hind pole veel teada
VW GOLF 2.0 TDI DSG
Mootor R4, turbodiisel
Klappe silindris/nukkvõlle 2
Töömaht 1968 cm3
Võimsus 103 kW (140 hj) @ 4000 p/min
Pöördemoment 320 Nm @ 1750 p/min
Tippkiirus 203 km/h
Kütusekulu CO2 pääst 6,0 l/100 km 159 g/km
Kütusepaagi maht / kütuse liik 55 l/ diislikütus
Aeg 0100 km/h 9,3 s
Pakiruumi maht 3501305 l
Tühimass/kandevõime 1316/624 kg
Hind alates 322 900 kr
Nii töötab kahe siduriga käigukast
Kahe siduriga käigukastis töötab ühes korpuses kaks harilikku sidurit ja kaks tavalist käigukasti. Kujutlegem, et autojuht hoolitseb ainult kolme käigu (esimese, kolmanda ja viienda) sisselülitamise eest.
Teise, neljanda ja kuuenda käigu lülitamisega tegeleb kaassõitja. Mõlemal on oma siduripedaal ja oma käigukang. Enne paigaltvõttu lahutavad mõlemad siduri. Juht paneb sisse esimese, kaassõitja teise käigu.
Juht ühendab siduri, kaassõitja hoiab aga enda oma lahutatuna. Käigu ülesvahetamiseks lahutab juht oma siduri, kaassõitja ühendab samal ajal oma. Tähtis on, et need tegevused toimuksid hästi kooskõlastatult.
Saimegi täiusliku käiguvahetuse, mis ei raiska aega käigukangi liigutamisele. Seni kui auto teise käiguga kiirendab, lülitab juht esimese käigu asemel sisse kolmanda, hoides sidurit ikka lahutatuna.
Tegelikult töötavad käigukastis mõlemad sidurid (A) ühise mehhanismina, paaris- ja paaritute käikude hammasrattapaarid asuvad eri võllidel. elektroonikaplokk (C) juhib sidureid ja lülitab käike.
Powershift ka Volvole
Uut, koos käigukastifirmaga Getrag loodud automaatkäigukasti kavatseb Ford kontserni teistelgi markidel kasutada. Kõigepealt jõuab Powershift Volvo mudelite C30, S40, V50 ja C70 valikusse.
Ja nagu Fordilgi, pakutakse uut käigukasti vaid koos kaheliitrise turbodiiselmootoriga, mis Volvol esineb vaid 136-hobujõulisena.
Võrreldes hüdrotrafot kasutava automaatkäigukastiga, peab Powershift Volvo andmeil andma kuni kaheksaprotsendilise kütusesäästu, parandades samas auto kiirusomadusi.
Powershiftiga Volvode hinnad Eestis pole veel teada, Saksamaal aga lisab kahe siduriga kast auto hinnale 1950 eurot.