/nginx/o/2013/09/06/2335179t1he94a.jpg)
Alfa Romeo uue pesamuna MiTo olemust kirjeldab ilmekalt tema nimi: Mi Milano, To Torino. Auto, mis segab kokku paremad palad Itaalia moe- ja autotööstuse pealinnadest.
Kui itaallased näevad uue MiTo juures kahe oma trumbi sümbioosi, siis ülejäänud Euroopa jaoks on Alfa MiTo tähendus pisut teine. Selles autos nähakse Alfasudi uuestisündi, kirjutab Auto Bild Eesti.
Tegemist on siis Alfa Romeo legendaarse kompaktautoga, mida toodeti aastatel 19711989. Ehk tema tootmine lõpetati just enne seda, kui Eestisse esimesed lääne päritolu autod jõudma hakkasid.
Seega, eestlastel puudub igasugune side Alfasudiga ja enamik pole ilmselt seda nimegi kuulnud. Kui tegemist ei ole just Alfistaga, mis on täiesti legaalselt ja laialdaselt käibel olev väljend inimeste kohta, kes fännavad Alfa Romeot kui nähtust.
Analoogselt Tifosidega, kes fännavad Ferrarisid. Mis sest, et «tifosi» tähendab itaalia keeles fanaatikut ja Tifosid võivad teoreetiliselt olla ükskõik kelle või mille fännid. Tuntuks on nad selle nime teinud aga just Ferrarit fännates.
See selleks. Tegelikult on mõneti isegi parem, et eestlased saavad MiToga tutvust alustada täiesti puhta lehena, eelarvamustevabalt. Sest tegelikult ei ole MiTol Alfasudiga ju mitte midagi ühist peale selle, et mõlemad on väikseimad autod Alfa Romeo mudelireas.
Ning ka moe- ja autotööstuse koondamine ühte autosse on ainult MiTo rida, Alfasud kandis hoopis teistlaadseid geene.
Tõsi, sõnal «mito» on itaalia keeles teinegi tähendus: müüt. Ehk kui Alfasudi peetakse legendiks ja MiTo on müüt, siis teatavaid paralleele võib ju nende kahe vahel leida veel, aga eestlaste jaoks on ikkagi tegemist täiesti uue nähtusega ja usutavasti saab see nähtus olema autohuvilistele igati põnevusttekitav.
Stiilsus ennekõike
Alfa Romeo positsioneerib oma uue MiTo samasse segmenti, kus asub hetkel Mini. Sportlik, pilkupüüdev, stiilne. Sestap on ka tema üheks jõuallikaks 155 hj turbomootor, mis pisikest Alfat vägagi vilkalt edasi liigutab.
Ja kui nüüd minult keegi küsiks, kumb on parem, kas Mini või MiTo, jääksin ma ilmselt vastuse võlgu. Sest mõlemad autod pakatavad emotsionaalsusest sellisel määral, et ratsionaalsete argumentidega ei ole võimalik neil mingit vahet teha.
Kahtlemata on BMW suutnud Minist teha ideaalilähedase juhitavusega auto, mistõttu selles osas on kaalukauss selgelt Mini poolel. Samas kannab MiTo Alfa Romeo sportlikuima auto, 8C Competizione geene, mis omakorda rõhutab taas tema sportlikkust.
Minist omakorda õhkub aga ka teatavat nostalgiat, sest tegemist on ju legendaarse Mr Beani väikeauto reinkarnatsiooniga. MiTo puhul selliseid seoseid eestlastel ei teki.
Kui me jõuame aga kolmanda punkti ehk stiilsuse juurde, siis siin teeb MiTo Minile ilmselgelt pika puuga ära.
Ega asjata ole Milano tembeldatud moe- ja Torino autodisainerite mekaks. Nende kahe sümbioos peabki olema üdini stiilne, kõik muud omadused antakse andeks.
Ka Mini on kahtlemata väga lahe auto, aga see, kuidas MiTole järele vaadatakse, see ajab kadedusest roheliseks kõik kaunitarid, kes end stiilse välimuse abil müüa üritavad.
Ja vähe sellest, ta pole stiilne mitte ainult väljast, vaid ka seest. Mis sest, et tagaistmele mahub heal juhul vaid nelja-aastane laps ära, temaga sõitmine on tõeline nauding.
Sest selle autoga sõites paraneb enesetunne, ja mida inimene igapäevaeluks muud vajabki kui tunda, et ta on keegi, keda teised kadestavad. Eriti aktuaalne teema eestlaste seas, kes ikka naabrist paremad ja uhkemad välja tahavad paista.
Ringrada jääb ära
Eelmises ABE numbris sai suure suuga lubatud kirjeldada, mis tunne on MiTo-ga sõita Monza ringrajal.
Kahjuks peame valmistama oma lugejatele pettumuse ja olema ka ise koos lugejatega pettunud Monza ringrajale meid ei lastudki.
Proovisõit algas küll sealtsamast, Monza ringraja servas asuvalt platsilt, aga kuna eelmisel päeval oli juhtunud proovisõidugrupiga väike intsident, siis meid enam rajale ei lastud. Korraldajad ise poleks keelanud, aga Itaalias on selles osas ülikarmid reeglid.
Kui mõnel ringrajal midagi juhtub, siis lõpetatakse seal igasugune tegevus sekundi pealt ja rajale ei lasta kedagi enne, kui kõik ekspertiisid on tehtud ja iga pisemgi detail, mis intsidendini viis, on klaar.
Vahel võtab see aega kuid, enne kui aru saadakse, et... juht oli lihtsalt loll ja ei suutnud autot valitseda.
Sellest kõigest on muidugi ütlemata kahju, sest kogu proovisõit möödus Milano lähiümbruses turiste tihedalt täis pikitud maanteedel, kus auto tegelikest võimetest suurt aimu ei saanudki. Põgusa pildi sai muidugi ette.
Eriti meeldejäävaks kujunesid 1,4-liitrise turbomootori hääled, mis lausa vägisi provotseerisid kiiremat sõitu tegema.
Aga no kus sa sõidad, kui turistide karavanid 50 km/h jalus tolgendavad ja möödasõit Como järve ümbritsevatel teedel on sisuliselt võimatu. Eluohtlik vähemalt.
Üks MiTo leivanumbreid on muudetavate ülekannetega käigukast. Muidu tavaline 6-käiguline käsikast, aga selle kõrval on klahvisarnane hoovake, millega saab lülitada sisse kas sportlikuks sõidustiiliks mõeldud Dynamic asendi, igapäevasõitudeks mõeldud Normal asendi või siis ilmatundlikuks sõidustiiliks kohanduva All-Weather asendi.
Kõnealusel proovisõidul, tuleb tunnistada, me küll tuntavat erinevust nendes seadistustes ei märganud. Selleks oleks ilmselt pidanud ikka ringrajale minema ja eks selle süsteemi demonstreerimiseks autod algselt Monzale kohale toodigi.
Aga 155 hj turbomootor on tõesti hea, kiirendab jõuliselt ja kurvides püsib ta igati stabiilselt, ehk sportlikud geenid on MiTol täiesti olemas. Rahulikumal sõidul äratas tähelepanu pisut tundetu rool ja kohati oli tunne, nagu sõidaks jalgrattaga, millel on lenksud lahti. Õige pisut, mitte palju.
Ka stiilselt disainitud istmed võinuks ehk pisut enam külgtuge pakkuda, kuid stopp! Ärgem unustagem, et selle auto võlu seisneb hoopis milleski muus! Ja kuna seda võlu õhkub temast rohkem, kui oodatagi osanuks, siis kõik ülejäänud miinused lihtsalt tuleb talle andeks anda.
Hind Minist soodsam
Ehkki MiTo hinnakiri on Eestis veel kinnitamata, ütlevad viimased uudised seda, et hind tuleb üsna hea. Säärased autod ei ole ega saagi olla odavad.
Ja kui juba Fiat 500 hinnad algavad 1,4-liitrisel mootoril 225 000 kroonist, siis MiTo sama mootoriga versiooni eeldatav alghind 240 000 krooni on suisa super.
Tõsi, üks « aga» siin siiski on: kui Fiat 500 võimsus on 1,4 mootoril 100 hj, siis MiTo mudelinime taga seisab märge «Power Limited», ehk tegemist on piiratud võimsusega mootoriga, millel jaksu üksnes 78 hj.
Samas ei ole 1080 kg tühimassiga auto kohta seda sugugi liiga vähe, ehk igati edeva auto saab istumise alla piisavalt soodsa hinna eest.
Paraku on aga nõnda, et kuigi esimesed demoautod jõuavad Eestisse kohe-kohe või on tänaseks juba kohal, on need kõige võimsamad variandid (155 hj turbo), mille hinnad küünivad juba 300 000 krooni lähedale.
Müügiautod jõuavad ostjateni alles oktoobris ja siis saabuvad kohale ka eelnimetatud piiratud võimsusega versioon ja 1,6-liitrine turbodiisel võimsusega 120 hj.
Ja kui võrrelda MiTo hinda Mini analoogidega, siis on päris täpselt raske võrrelda. Mini hinnad algavad 260 000 krooni piirimailt ehk ca 20 000 krooni kõrgemalt, kuid samas on ka Mini One`i mootor tiba võimsam 95 hj.
Mini Cooper S on samuti võimsam (175 hj) kui MiTo 155 hj turbo ja selle segmendi hinna osas kaldub kaalukauss selgelt MiTo kasuks. Cooper S maksab vähemalt 344 800 krooni, MiTo turbo hind jääb, nagu öeldud, 300 000 krooni piirimaile või isegi allapoole.
Eks aeg näitab, kuidas need kaks vilgast väikeautot omavahel konkureerima asuvad, selge on see, et kättesaadavushind tuleb MiTol parem ja et tegemist on kõige soodsama uhiuue Alfa Romeoga, mis eales on Eestis müüdud. Küllap ka kõige stiilsemaga.
Alfa Romeo MiTo
Uksi/kohti 3/4
Mootor R4 bensiin
Töömaht 1368 cm3
Võimsus 114 kW (155 hj)
Pöördemoment 230 Nm @ 3000 p/min
Käigukast 6-käiguline manuaal
Jõuülekanne esivedu
Rehvimõõt 195/55 R 16
Pikkus/laius/kõrgus 4063/1720/1440 mm
Telgede vahe 2511 mm
Pakiruum 270 l
Kütusepaak 60 l
Tühimass/kandevõime 1145/500 kg
Tippkiirus 215 km/h
Aeg 0100 km/h 8,0 s
Keskmine kütusekulu 6,5 l/100 km
CO2 pääst 153 g/km
Garantii 3 aastat või 100 000 km
Roostegarantii 12 aastat
Hind alates Pole veel teada
+ Stiilne, silmatorkav, omanäoline.
- Pisut tundetu rool, tagaistmel vähe ruumi.
Järeldus: Ahvatlev, stiilne, silmatorkav, pärit moepealinnast Milanost! Keda need märksõnad erutavad, nende jaoks MiTo loodud ongi.