/nginx/o/2013/09/06/2329971t1hf278.jpg)
AS Silberauto sõidukoolitaja Aivar Kuivkaev väidab, et lõputu kiirendamise ja reavahetamise epohh on möödas ja käes on rahulikult üksteise järel sõitmise aeg.
Aivar Kuivkaev tunneb autosid ja nendega sõitmist läbi ja lõhki, aga ometi ei kutsu üles gaasi vajutama ning ennast ja oma sõiduriista näitama. Pigem vastupidi. Tema sõnumid on: «Ära rabele!», «Ära kiirenda mõttetult!», «Ära pidurda järsult!», «Ära püüa iga hinna eest teisest ette jõuda!».
Paraku ei saa Kuivkaev neid mõtteid kogu aeg ja kõigile hüüda. Nii käibki Eesti teedel endiselt armutu võidujooks, hullem isegi kui mõnes Aafrika riigis. Fooris põleb kustunud rohelise asemel juba kollane, kui mootori möirates üle ristmiku kihutatakse. Järgmises fooris särab veel punane, kui selle poole sööstetakse nagu härg punase rätiku suunas.
Aga kuhu jääb siis säästmine, kallid sõbrad? Säästa võiks ju nii kütust, keskkonda kui autot ennast. Kuivkaev on ise proovinud oma 1,8-liitrist CDi-d piinata. Kui rahuliku keskmisega küsis mootor 6 liitrit sajale, siis agressiivse maneeriga 8,7. Järelikult pole jutt mitte milli-, vaid päris liitritest. Ning lõpuks jääb küsimus: miks ollakse agressiivsed? Või hea küll, miks just NII agressiivsed?
Säästlik maneer ei tähenda sõiduõpetaja jaoks siiski seda, et mootor peaks olema pisike. Suuredki mootorid on elektroonika ökonoomseks teinud ja bensiininire enam summutitest välja ei voola. «Mulle meeldib, kui mootoril on veel pisut lisajõudu ootamatute olukordade tarvis,» sõnab Kuivkaev. «Üks asi on sõita ainult suvel ja ainult linnas, teine asi talvel ja maal.»
Auto ostja peab teadma, milleks tal seda sõiduriista vaja on ning seetõttu ka kulude-vajadustega ette arvestama.
«Kui üksinda sõitma lähed, pole minu arust otstarbekas istmeid kaalu vähendamiseks välja loopida,» lausub Kuivkaev.
«Ning kui inimene kasutab pidevalt auto katuseraami erinevate liikumisvahendite, näiteks jalgratta ja purilaua transportimiseks, pole mõtet raami pidevalt kinni ja lahti kruvida.» Nipet-näpet asjadelt toob sõiduõpetaja taas jutu põhilise peale. «Sõitke ühtlasemalt!» kõlab loosung. «Sõitke madalamate pöörete ja kõrgema käiguga!». Ning tuletab meelde, et kõrgemad käigud pole mitte kolmas, teine ja esimene, vaid neljas, viies ja kuues ning mõnikord ka sealt edasi.
Diisel- ja bensiinimootorit viimase aja kütusehindade taustal võrreldes järeldab Kuivkaev, et kui sõita aastas rohkem kui 25 000 km, on diisel jätkuvalt liider. «Aga mittemõistlik sõitja võib diiselmootori ka konkurendist rohkem kulutama panna.» Lisaks viitab mees rohkem sõitjate sisetundele ja vaatlustele kui ametlikele andmetele tuginevat väidet, et Eestis on liikvel kütust, mille rohke kulu tekitab kahtluse, et see pole kõige kvaliteetsem.