/nginx/o/2013/09/06/2329965t1h18a9.jpg)
Praktika näitab, et väga tihti sõlmitakse erinevaid kohustuslikke ja vabatahtlikke lepinguid kiirustades.
Panga- või kindlustusteenuste tarbimine on tänapäeva elukorralduse loomulik ning üldjuhul ka möödapääsmatu osa, olgu päevakorral kas auto või kodu kindlustamine, laenu võtmine, pensionipõlveks säästmine, investeerimine või näiteks kas või reisikindlustus.
Samas on siin vastuolu aega ei võeta teenuste võrdlemiseks, rääkimata tingimuste lugemisest. Ometi teab igaüks meist, et enamasti sõlmitakse üks või teine leping pikemaks ajaks. Rõivaid või kodumasinaid ostes ei ole inimene nõus maksma selle eest, mis talle tegelikult ei sobi või on põhjendamatult kallis. Miks me siis rahamaailmas teisiti käitume?
Finantsteenuste õigest valikust sõltub palju. Valikud mõjutavad mitte ainult sinu ja su lähedaste heaolu, vaid ka rahakoti paksust. Ainult sina ise tead, mis on su tegelikud vajadused ja eesmärgid. Kuna panga-, kindlustus- ja investeerimisteenuseid on palju ning inimeste eesmärgid väga erinevad, siis eeskätt on sinul endal vastutus leida endale kõige sobivam variant.
Enne finantsvaldkonnas mis tahes lepingu sõlmimist tee endale selgeks, mida sa teenuselt ootad ning võrdle erinevaid pakkumisi.
Esimene samm: määra põhieesmärk!
Mis on sinu eesmärk ehk miks sul panga, kindlustusseltsi või investeerimisteenuse pakkuja poole pöörduda on vaja? Uuri, kus pakutakse just sinu vajadustele vastavaid teenuseid. Kõige lihtsam viis selleks on külastada pankade, kindlustusseltside, liisingufirmade, investeerimisühingute ja fondivalitsejate kodulehekülgi internetis.
Teine samm: määra sisu!
Mida sa teenuselt eelkõige ootad? Arvesta, et tingimusi, mis on sinu jaoks olulised, tead ainult sina! Pank või kindlustusselts neid ei tea ja kui sa nendest ei räägi, siis nad ei saagi teada.
Lepi kokku konsultatsiooniaeg ning palu tutvustada sulle huvipakkuvat teenust ning selle tingimusi. Informatsiooni võib hankida ka e-kirja teel, saates sarnaste küsimustega kirja erinevate finantsasutuste klienditeenindajatele. Palu pakkuda mitmeid lahendusi ning selgitada nende sisulisi erinevusi.
Tutvu alati enam kui paari võimalusega ning ära otsusta ainult hinna põhjal. Pööra tähelepanu oma õigustele ja kohustustele. Loe tingimused otsast lõpuni läbi. Ära karda küsida selgitusi ja kinnitusi sinu jaoks ebaselgete asjade kohta.
Võimalik, et tingimuste üle saab läbi rääkida. Kui tingimuste muutmine siiski võimalik ei ole, võrdle erinevate teenusepakkujate tingimusi ning langeta valik selle kasuks, kelle tingimused on kõige paindlikumad ning sobivamad.
Ühtegi dokumenti ei tohiks enne allkirjastada, kui oled sellega tutvunud ning sellest aru saanud! Ära kiirusta ning ära karda väiksemagi kõhkluse korral teenusepakkujale «ei» öelda või otsustamiseks lisaaega võtta.
Kolmas samm: võrdle pakkumisi!
Ära ole laisk ega uuri kõike ainult oma kodupangast! Ära lase end eksitada pakkumiste kõlavatest ja kaunitest nimedest! Praegu on paljud klassikalised finantsteenused omavahel läbi põimunud. Näiteks investeerimine on ühendatud kindlustus- ja pangateenustega. Piirjooned teenuste vahel on olulisel määral hägustunud ja selline suund on jätkuv.
Finantsteenustest arusaamine eeldab üha enam nende erinevate osade omavaheliste seoste mõistmist. Sinu jaoks vajalikku teenust võib pakkuda nii pank, kindlustusselts, investeerimisühing, liisinguettevõte kui ka fondivalitseja.
Enne lepingu sõlmimist veendu, et sul on olemas info piisavalt paljude erinevate teenuste ning pakkujate kohta, et finantsteenus vastab sinu tegelikele vajadustele, et oled selle sisust täielikult aru saanud ja läbi lugenud lepingu ning teised sellega seotud dokumendid.
Oliver otsustab!
Finantsinspektsiooni tarbijaveebis www.minuraha.ee saab ennast testida Eesti esimeses finantsvaldkonna interaktiivses mängus «Oliver otsustab!». Mängus ei kontrollita niivõrd mängija finantsalaseid teadmisi, kuivõrd jagatakse uusi teadmisi praktiliste teemade kaudu. Mängija liigub lihtsalt tasemelt sisulisema suunas. Antakse nõu, kust rahateemadel infot saada ja mida valikuid tehes arvestama peaks. Vastuste põhjal saab mängija teada, mis tüüpi finantsteenuste tarbija ta on ning seda humoorikas ja õpetlikus võtmes.
Allikas: Finantsinspektsiooni tarbijaveeb www.minuraha.ee