Mujal maailmas üsna tuntud õiglase kaubanduse märki teab vaid viiendik eestimaalastest ja õiglase kaubanduse tooteid on meil ostnud alla kümne protsendi inimestest.
Õiglase kaubanduse märki tunnevad vähesed eestimaalased
Õiglase kaubanduse esindaja Eestis Riina Kuusik rääkis, et näiteks Soomes teab õiglase kaubanduse märki ja selle tähendust 85 protsenti elanikkonnast ja ka märgiga varustatud tooteid on kauplustes rohkem.
Eestis on õiglase kaubanduse toodetest saanud eksklusiivsed ja kallid kaubad, mida müüakse enamasti pealinnas ja mõnes mahepoes. Saksamaal on aga õiglase kaubanduse tooted olemas ka säästupoodide ketis Lidl.
«Õiglase kaubanduse tooted ei ole juba eos kallid, see sõltub äärmiselt palju jaekaupmeestest ja nende otsustest,» ütles Kuusik.
Lisaks on maaletoojad otsustanud Eesti turule tuua õiglase kaubanduse tooteid, mis on samal ajal ka mahetooted, ja see teeb need samuti tavalisest kaubast oluliselt kallimaks.
Eestis on müügil ligi 200 õiglase kaubanduse märgiga varustatud toodet, näiteks suhkur, erinevad kohvid, teed, puuviljad, veinid ja rõivad. Kuusiku sõnul on uute toodetena kauplustesse juba jõudnud või peagi jõudmas ka šokolaadid, maitseained ja isegi mähkmed. Tuntumatest kaubanduskettidest müüvad õiglase kaubanduse tooteid Rimi ja Prsima.
Mida tähendab õiglase kaubanduse märk?
Õiglase kaubanduse märgiga tooted on valmistatud arengumaades kasvatatud toorainest ja tähistavad muu hulgas seda, et tooraine kasvatanud talunik saab oma töö eest õiglast ja äraelamiseks piisavat tasu, tootmisel ei kasutata lapstööjõudu ning tootmisprotsess on keskkonnasõbralik.