/nginx/o/2013/09/05/2248337t1h4643.jpg)
Ma tõepoolest ei usu, et autosid oleks võimalik lahterdada meeste- ja naisteautodeks. Üritada muidugi võib ja autofirmade turundusinimesed kulutavad igal aastal ühele või teisele autole tehniliste omaduste ja välimusega sobiva maine loomiseks rohkem raha kui Armin Karu mängupõrgutest aasta jooksul läbi käib.
Toyota Land Cruiser näiteks on loodud väga raskete tingimuste jaoks. Kui keegi tunneb vastupandamatut kirge sõita risti läbi Kalahari kõrbe, valib ta suure tõenäosusega Land Cruiseri. Sest pigem sureb juht janusse või igavusse, mis on Kalaharis palju tõenäolisem kui Land Cruiser katki läheb.
Reklaam ja tegelikkus
Täpselt sama auto kasuks otsustavad need, kes kavatsevad jaanuari keskel kolmekümnekraadise pakasega Kinnaroddenisse, Mandri-Euroopa põhjapoolseimasse punkti sõita.
Nii et Land Cruiser on mõeldud kujutlege nüüd korraks ette keskmist polaaruurijat või kõrbehuvilist meestele, kes ajavad habet küünlatulega, pesevad end siis, kui ujumas käima juhtuvad, peavad gurmeeõhtusöögiks lõkkel praetud vihmaussi ohakasalatiga ja kelle moondamislaigulise jaki taskutes on rohkem ellujäämisvarustust kui tervel Eesti sõjaväel.
Ja auto otstarvet rõhutavad selle reklaamid, milles me näeme tuiskavat liiva, sätendavaid jääpurikaid, ookeani loojuvat päikest ja muud säärast National Geographicu kaanefotot meenutavaid pilte.
Aga nüüd mõelge: kus te viimati Land Cruiserit nägite? Jah, kaubamaja parklas. Ja kas sellest hüppas välja kõrbepäikeses päevitunud ja Põhjala tuultest karedate põskedega habemik? Ei, muidugi mitte.
Siivas preili Fabia
Kõigepealt kõpsatasid paokil ukse vahelt välja Manolo Blahniku järgmise aasta kollektsiooni kõige kallimad talvesaapad ja nende järel saabaste plaatinablond omanik, kelle suurim mure on, kuidas autouks sedasi kinni saada, et veerand tunni eest läikima löödud küüned ei murduks.
Aga ehkki autosid, nagu näha, ei saa lahterdada, ei tähenda see, et autodel poleks iseloomu. Ja iseloom võib vabalt olla kas mehelik või naiselik. Näiteks koda Fabia on ilmselgelt naisterahvas. Preili, kui täpne olla.
Sest vaata Fabiat millise nurga alt tahes, ikka meenutab see veitsi pansionaadis koolitatud puhta põllekesega preilit, kes peab Jane Austeni «Mõistust ja tundeid» riivatuks raamatuks ning kes väldib meesterahvaga tête-á- tête jäämist, sest mehed on räpased olevused, kes ei mõtle muust kui järgmisest peatäiest ja mõne puhta põllega tütarlapse hukatusse saatmisest.
Isegi Fabia välimus on sellise üldmuljega kooskõlas: muidu moodsalt üsna lutsukommisarnaseks lihvitud kerejoonte seas seletab silma õige mitut kohmakat nurka või teravat ranti, mis meenutavad pansionikasvandiku käsi, mida ta ise lausa vulgaarselt suureks peab ja pidevalt punastades peita püüab.
Samas võiks Fabia häbeneda hoopis oma vormitut tagumikku, mis talle kevadise põlvkonnavahetusega külge kasvas ja näotult silma riivab.
Guvernandi mõju
See-eest on Fabia sisemuses kõik nii täpselt paika sätitud, et millegi üle nuriseda oleks ülekohtune.
Tõsi, on üsna kindel, et sisekujunduse autorid pole iialgi nautinud psühhedeelilist rokkmuusikat ega suitsetanud ainsatki marihuaanapläru isegi punast kärbseseent pole nad maitsnud , aga saab seda neile ette heita?
Fabia olemust arvestades on üsna ootuspärane, et ka sisekujundus on malli ja joonlaua abil paika pandud ning ennekõike praktiline, tagasihoidlik ja korralik. Kui otsida paralleele moemaailmaga, ei ole Fabia sisekujundust teinud mitte Dolce & Gabbana, vaid keegi klassikalisema käekirjaga kunstnik, võib-olla Armani. Muide: mis puudutab materjalivalikut ja rätsepatöö täpsust, siis selles osas annab koda juba emafirmale Volkswagenile vaat et silmad ette.
Samas on Fabia sõiduomadustes endiselt tunda emafirma-guvernandi vitsa järgi paindumist, ehkki eeskuju võiks võtta hoopis sõsarfirmalt Seatilt.
Fabia rool, pidurid, gaasipedaal ja vedrustus on häälestatud täpselt selliseks, et isegi esimest korda rooli taha istudes pole kohanemiseks vaja sekunditki ning sõidu ajal ei püüa auto mitte üheski olukorras mitte millegagi juhi tähelepanu.
Fabia teeb kõike, mida juht käsib, olemata seejuures ebameeldivalt hooletu või ülearu püüdlik. Kõik on tasakaalus, kombekas ja viisipärane. Kui võrrelda Fabiat selle õega, Volkswagen Pologa, võib ju aimata, et Fabia on pisut elavama loomuga ja suhtlemisaltim, aga mingist autoga üheks saamise tundest ei maksa unistada.
koda Fabia
Mootor
töömaht: 1598 cm³
võimsus: 77 kW (105 hj)
pöördemoment: 153 Nm @ 3800 p/min
Kütusekulu
linnas: 9,3 l/100 km
maanteel: 5,5 l/100 km
keskmine: 6,9 l/100 km
Mõõdud
pikkus: 3992 mm
laius: 1642 mm
kõrgus: 1498 mm
teljevahe: 2462 mm
koda Fabia hind algab 139 900 kroonist. Proovisõiduauto hind koos lisavarustusega 204 900 krooni.
Sõiduomadused:
Disain:
Mugavus:
Mahutavus:
Hind:
Hinne: 4,2