Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

USA tarbijausaldus läks ootamatult langusesse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kaja Koovit
Copy
Jalakäijad Chicago kaubanduskeskuse ees. USA tarbijausalduse indeks langes septembris ootamatult, sest riigi tarbijad on mures tööpuuduse kasvu ning sissetulekute vähenemise pärast.
Jalakäijad Chicago kaubanduskeskuse ees. USA tarbijausalduse indeks langes septembris ootamatult, sest riigi tarbijad on mures tööpuuduse kasvu ning sissetulekute vähenemise pärast. Foto: AP / Scanpix

USA tarbijausaldus langes septembris ootamatult, tekitades kahtlusi nii eesootava pühadehooaja edukuse kui kogu riigi majanduse taastumise osas.


USA tarbijausalduse indeks langes augusti 54,5 punkti tasemelt septembris 53,1 punktile. Thomson Reutersi küsitletud analüütikud olid prognoosinud tarbijausalduse kasvu 57 punkti tasemele, vahendab AP.

Varasemal paaril kuul oli indeks paranenud ning toitnud sellega majanduse stabiliseerumise lootusi. Indeks oli rekordmadalal, 25,3 punkti tasemel veebruaris. Ülevalpool 90 punkti olev indeks näitab, et majandus seisab kindlalt jalgel ning 100 punkti taseme ületamine annab tunnistust tugevast kasvust.

Capital Economisti analüütik Paul Dates tõdes, et vaatamata aktsiaturgudel toimunud tõusule on tarbijad mures tööturul toimuva ning palkade languse pärast. Tööpuuduse tõus ning vähenevad sissetulekud vähendavad kindlustunnet ning see trend tõenäoliselt jätkub, märkis ta.

Tarbijausalduse langus tekitab küsimusi eesootava pühadeperioodi kulutuste suhtes. Tarbijate kaupadele ja teenustele tehtavad kulutused moodustavad USA majandusaktiivsusest umbes 70 protsenti, mistõttu analüütikud jälgivad usaldusindeksi arenguid väga tähelepanelikult. Indeks annab aimu tarbijate meelsusest ning lubab prognoosida tarbimise taset.

Tööturu madalseis koos kesiste laenuvõimalustega on sundinud tarbijaid oma kulutusi piirama ning ostudel keskendutakse allahindlustele. Isegi need ameeriklased, kes otseselt olemasoleva töö kaotuse või uue leidmise pärast muretsema ei pea, on üldise meelsusega kaasa läinud ning ostavad vaid hädavajalikke tarbeid.

Analüütikud prognoosivad, et parimal juhul jääb selle aasta ostuhooaeg eelmise aasta tasemele ehk viimase 42 aasta kesisemaks.

Tagasi üles