/nginx/o/2013/09/05/2185453t1hcb67.jpg)
Kolme mehe üle kümne aasta kestnud võitlus Tartu bussitehase säilimise nimel saab võideldud augustis, kui Filosoofi tänava tootmishoones valmib viimane Eestis toodetud Scania.
Kolme mehe üle kümne aasta kestnud võitlus Tartu bussitehase säilimise nimel saab võideldud augustis, kui Filosoofi tänava tootmishoones valmib viimane Eestis toodetud Scania.
Veel mullu tootis Baltcoach rekordilised 70 Scania bussi, ent praeguseks on rammusad ajad taas asendunud lahjadega. Üks Baltcoachi kolmest omanikust Andrus Kiik ütles, et Euroopa bussiturg on 2530 protsendi jagu kokku kuivanud.
Tema sõnul pidi Tartusse koondunud Omniline´i linnalähiliinibusside tootmine minema niikuinii üle Venemaale. «Meie pidime hakkama valmistama taas linnaliinibusside väiksemaid partiisid,» lausus ta.
«Aga juhtus see, et Scania jäi ilma suurest hunnikust tellimustest ja väga võimalik, et nad peavad oma suure Poola tehase ka mõneks ajaks seisma panema.»
Külma kõhuga
Tartu bussitehas on elanud üle selliseid mõõnasid, et Kiik võtab seekordset üsna külma kõhuga. «Eks elu läheb ikka edasi kui ühed asjad läbi saavad, siis näeb, mis edasi toimub,» ütles ta.
Kiik on siiski veendunud, et busse see ettevõte enam ei tooda. Iseasi on Filosoofi tänava tehasehoonele rakenduse leidmine. Seni ei ole tehase tulevik Kiige kinnitusel paigas. «Esialgu läheme ettevõtte lõpetamise teed,» lausus ta.
Bussitootmise lõpetamist mõjutab Kiige kinnitusel ka Eesti muutunud majanduskliima. «Viimased poolteist aastat on situatsioon tööjõuturul üsna terav ja ka töömoraal on langenud,» lisas ta.
Ise ka ei saa aru
Kiik lisas, et bussitehase kestmine tänaseni oli seotud soodsate asjaolude kokkusattumise ja kohati ka lihtsalt õnnega. «Ma ausalt öeldes ei saa aru, miks see (bussitehas N.N) üldse tehti siia Eestisse,» lausus ta. «Selline küsimus tekib, kui vaadata, kus on bussitehased ja kui väike riik on Eesti.»
Bussitootmine lõpetatakse Kiige kinnitusel seegi kord väärikalt koondamistasud makstakse 60 töötajale välja ja kellelegi võlgu ei jääda.
GoBus on ostnud 15 Scania Omniline`i. Ettevõtte nõukogu esimehe Aivo Pärna kinnitusel on tal bussitehase sulgemisest kahju.
«Olen suur Baltcoachi fänn ikkagi Tartu oma bussitehas,» lausus ta. «Nendega oli väga mugav asju ajada ja ka busside kohta pole ühtki pretensiooni.»
Baltcoachi käive oli mullu 3,5 miljoni kroonise kasumi juures ligi 30 miljonit.
Tartu bussitehase tõusud ja mõõnad
1993. aastal asutati Baltscan, mis kuulus Scaniale, Eesti riigile ja Tallinna Autobussikoondisele. Ettevõttel oli probleeme esimeste tellimuste saamisega.
1995. aasta kevadel alustas Baltscan linnaliinibusside tootmist.
2001. aasta suvel Baltscan likvideeriti ja busside tootmine lõpetati.
2001. aasta sügisel alustas Baltscani endisele kolmele töötajale, Andrus Kiigele, Erich Kõrgmaale ja Andre Muugale, kuuluv Baltcoach taas Scaniale allhanke korras linnaliinibusside tootmist.
2002. aastal rippus bussitootmise jätkamine juuksekarva otsas, sest tellimusi polnud.
2003. aastal andis juhus Baltcoachile uue võimaluse Scania otsis Taanis suletud Omniline linnalähiliinibusside tehasele uut tootmiskohta ja Tartu sobis selleks.
2006. aastal toodeti tehases rekordilised 70 Scania Omniline bussi.
2007. aasta augustis lõpetab tehas töö, sest Scanialt ei tule tellimusi.
Allikad: Baltcoach, Postimees