/nginx/o/2013/09/05/2161881t1hd7f7.jpg)
Kui Honda Civic Type R rääkida oskaks, ütleks ta kabiini sattunud pereauto ostjale otse näkku: «Unusta ära! Mina ei kavatse küll hakata sinu pere sõidumugavuse pärast oma iseloomu muutma!»
Enamik kompaktautode meeskonda kuuluvaid sportlasi on valmis iga kell võistlusrajalt maha keerama ning tegema näo, nagu olekski igapäevasõidud nende peamine ülesanne. Seda nimetatakse kompromissiks sportlikkuse ja sõidumugavuse vahel. Igati mõistetav lähenemisviis, seda eriti laiema tarbijaskonna vaatenurgast, kirjutab Auto Bild Eesti.
Kuid midagi jääb selliste autode puhul siiski puudu. Kumb ta siis lõpuks on? Pereauto või sportauto? Siirust napib.
Pean tunnistama, et mulle tegelikult meeldivad kompromissid. Mul pole midagi selliste autode vastu, mis mõeldud mitmeks asjaks korraga: sõita kiiresti ja sportlikult ning ajada seejärel omi asju, ilma et ülejäänud perel sisikond jäigast vedrustusest ja sellega kaasnevast raputamisest segi oleks. Elu on tervikuna ju üks suur kompromiss ja ilma selleta lihtsalt ei saa.
Samas meeldib mulle vaat et rohkemgi otsekohesus ja siirus nagu seda on uus Honda Civic Type R. Tema sõnum on ühene: «Olen jah läbi ja lõhki sportlik auto! Kui sa otsid omale pereautot, unusta minu olemasolu üldse ära! Mina ei kavatse hakata sinu pere sõidumugavuse pärast oma iseloomu muutma!» Karm, kuid samas aus ja siiras vastus! Ja säärane siirus avaldab muljet!
Välimus
Atlandi ookeani kaldal elavad portugallased on näinud kõiksugu autosid. Eriti need, kes elavad Mandri-Euroopa läänepoolseima punkti vahetuses läheduses ning kuhu suviti sõidavad kokku turistide hordid.
Ometi vaatavad nemadki mööda sõitvale uuele Honda Type R-le pikalt järele. Olgugi, et Type-R on tänu Euroopa autoajakirjanike esitlusele kihutanud sealsetel teedel juba nädalaid. Loomulikult, roolis olles satud sellisest tähelepanust ju ikka pisut segadusse ning mida inimene segadusse sattununa teeb? Vajutab gaasipedaali tahtmatult veel sügavamale, et pealtvaatajad saaks vaatemängu ikka kogu raha eest.
Aga see selleks, paljunäinud portugallasi sunnib pead keerama siiski Type-R-i efektne välimus: tavalise Civicu omast suurem tagumine antitiib, küljelaiendid, sportlikud põrkerauad, must iluvõre, 17-tollised rattad, need kokku teevad Type-R-st auto, mis eristab teda silmanähtavalt tavalisest Civicust. Ja olgem ausad, ega ka tavaline Civic just igav auto ei ole.
Sisemus
Type-R-i sisemus on tegelikult veel vingem kui välimus. Keskelt punased istmekatted, punased põrandamatid ja uksepolstrid, metalsed pedaalid ja käigukanginupp, punane Honda logo roolirattal jne. Kõik näeb välja vägagi stiilne ning on näha, et tootja on vaeva näinud.
Ka näidukupaneel on tavalisest Civicust erinev: enam ei ole suurt klaaspinda, mis on üsna ebapraktiline. Klaasi on vaid näidukupaneeli keskosas, äärtes on juba must plastmass ning selline lahendus on vaat et nägusamgi.
Omaette teema on istmed. Endastmõistetavalt pakuvad nad head külgtuge ning on disainitud sarnaselt päris ralliauto istmetega ehk ilma eraldi peatugedeta, ülalt kitsenevad ning ülal keskel väikese ovaalikujulise avausega. Igatahes leiab sportlikult mugava sõiduasendi väga hõlpsalt ning nii rool kui ka käigukang istuvad pihku nagu valatult.
Mootor ja käigukast
Honda Civicu kapoti alt leiab kaheliitrise vabalthingava VTEC-mootori, millel võimsust 201 hj. Honda mootoritele omaselt hakkab sellegi õige kiirendus pihta sealt, kus teistel viskab tahhomeetril juba punased numbrid ette. Mootor läheb piirajasse alles 8000 pöörde juures minutis, ehk selle autoga tuleb harjuda. Pöördemomenti on samuti piisavalt, 193 Nm ja seda 5300 pöörde juures minutis. Pole just teab mis suur number, kuid sportliku sõidustiili harrastamiseks siiski täiesti piisav.
Käigukastiks on kuuekäiguline manuaalkäigukast. Automaatset või poolautomaatset käiguvahetajat siin ei tunnistata. Kui juba, siis juba. Tänu kuuele käigule saab selle autoga aga päris kärmelt edasi, tippkiiruseks on tehnilistes andmetes märgitud 235 km/h ning keskmiseks kütusekuluks 9,1 l/100 km.
Kui rääkida kolmeukseliste Civicute mootorivalikust tervikuna, siis on ka teisi variante: 1,8-liitrine ja 140 hj ning 2,2-liitrine diisel, samuti 140 hj. Need autod aga kannavad nime Type-S, mis meie turule paraku ei jõua ning sestap pole mõtet neil pikemalt peatuda.
Sõit
Sõit on Type-R-i juures n-ö emateema! Selle autoga ei ole võimalik sõita aeglaselt, isegi kui väga tahaks. Esiteks on ta sedavõrd jäik, et ka Portugali muidu üsna siledad teelõigud tunduvad ebatavaliselt künklikena. Kui aga gaasipedaali mõnuga tallata, ei pane seda pisiasja lihtsalt enam tähele. Tunnetad hoopis, kui hästi see auto püsib kurvides ning üha enam tabad end mõttelt: see auto sobiks ringrajale kui rusikas silmaauku!
Ja ega Honda tootjad-esitlejad ka rumalad ole. Nad oskavad päris hästi autoajakirjanike mõtteid lugeda ning meile antaksegi võimalus katsetada seda autot Lissaboni külje all asuval Estroli ringrajal. Vau!
Ohutuse huvides ei lasta meid siiski päris omaette rajale rallitama, sõidetakse kolmekaupa turvaauto sabas, milleks on aga igati sportlik Mazda MX-5 ja roolis mees, kes seda rada läbi ja lõhki tunneb. Näitab, kuidas võtta ideaaltrajektoori, millise käiguga ja kui kiiresti üht või teist kurvi läbida ja varsti on juba tükk tegemist, et Mazdal sabas püsida.
Igatahes tribüünide eest kihutatakse läbi juba sellise hooga, et raja kõrval oma järge ootavad ajakirjanikud kadedusest silmi pungitavad. Aga neilgi tuleb võimalus ja on päris kahju, et need kolm ringi Estorili rajal nii märkamatult läbi saavad. Lohutuseks pakutakse sõitu päris ringrajaauto kõrvalistmel. Kogemus on raju ja teadvusse jõuab arusaam sellest, kui algaja selles valdkonnas ikka oled. Aga ikkagi, ise rollis olla on hoopis teine tera ja peas kumiseb vaid üks mõte: tahaks veel, tahaks veel!
Meeldis: Mootori sound, teelpüsivus kurvides.
Ei meeldinud: Tavaliikluses liiga jäik.
Järeldus: Otsekoheselt sportlik auto, mille teelpüsivusele on omas klassis raske vastast leida. Pereautoks ei passi.
Honda Civic Type R
Uksi/kohti 3/4
Mootor R4 otto
Töömaht 1998 cm3
Võimsus 148 kW (201 hj)@ 7800 p/min
Pöördemoment 193 Nm @ 5300 p/min
Käigukast 6-käiguline manuaal
Jõuülekanne esivedu
Rehvimõõt 225/45 R 17
Pikkus/laius/kõrgus 4275/1785/1445 mm
Teljevahe 2635 mm
Pakiruum 485/1352 l
Kütusepaak 50 l
Tühimass/kandevõime 1301/399 kg
Tippkiirus 235 km/h
Aeg 0100 km/h 6,6 s
Keskmine kütusekulu 9,1 l/100 km (B)
Keskmine CO2 pääst 215 g/km