/nginx/o/2013/09/05/2142617t1hbad3.jpg)
Maailmas on vähe kohti, kuhu pole mõtet ostureisile minna, ent igal maal on kindlad asjad, mida sinna tasub ostma minna. Pealegi ei armasta eestlased välismaal lihtsalt oppamas käia, vaid ühendavad puhkuse ja kohaliku maa toidu-joogi ning kultuuri nautimise.
Eestlased käivad aina enam välismaal ostlemas, kuid oppamine ei ole siiski reisi eemärk omaette, enamasti ühendatakse ostlemine puhkamisega, ütles reisibüroo Domina World Traveli tegevjuht Ulvi Tüllinen.
Seetõttu ei korralda Eesti reisifirmad enamasti ka lihtsalt ostureise. Tüllineni sõnul on eestlaste seas väga populaarsed kahe-kolmepäevased nädalalõpureisid Euroopa pealinnadesse või suurlinnadesse, näiteks Londonisse, Milanosse, Pariisi, Barcelonasse ja Prahasse, kuhu minnakse tutvuma vaatamisväärustega, külla sõpradele, pidutsema ning samal ajal ka oppama.
Euroopa linnadest tuuakse naise sõnul tavaliselt kaasa rõivaid, aksessuaare ja jalatseid, kaugematest maadest aga suveniire ja tehnikat. Eksootilisematest maadest on populaarsed ostukohad eelkõige Dubai, seda kulla ja moodsama tehnika ostmise kohana, samuti Tai, Vietnam, Türgi ja Sri Lanka, mis on populaarsed suveniiride, eriliste käsitööesemete ja ehete ning ka mööbli ostmisel.
Kui tahta, et asjad oleks odavad ja eksklusiivsed, soovitabki Tüllinen minna ostureisile Dubaisse või Barcelonasse.
Reis erineb soomlase omast
Reisibüroo Estraveli tootearenduse ja agendisuhete juht Katrin Samlik ütles, et eestlased käivad palju ostureisidel ka meile lähedal asuvates pealinnades Helsingis ja Stockholmis, kuhu on lihtne ning ka soodne kohale jõuda ja kus kaubavalik erineb suuresti meie turul saadaolevast.
«Soomes-Rootsis käiakse palju Ikea mööblikaupluses hinnalt soodsat, kuid samas moodsat ning isikupärast kodusisustust hankimas,» ütles Samlik. Kingade ostjatel soovitab ta aga minna Riiga, kus jalanõude valik on väga mitmekesine. Estravel pakub ostureise tavaliselt enne jõule, mil päevakorrale tõuseb põnevate ning uudsete kingituste hankimine.
Samuti pakutakse erinevaid pakette aasta alguses ostubuumile järgnevatele allahindlustele. Kui kliendil on soovi, pakutakse reisil ka personaalse opingunõustaja teenust, mis hõlmab nii uute trendide nõuandeid, parimate poodide soovitusi kui ka sobiva garderoobi valimist.
Ka VIP Reiside juhataja Katrin Virkus Sule ütles, et eestlased käivad välismaal ostmas üldiselt siiski seoses muu reisiga. «Eestlaste ostureis ei ole nagu soomlaste oma, kes tulevad meile lihtsalt viinapoodi. Eestlane tahab ostureisil ikka ka head sööki ja kultuuri juurde saada,» rääkis Virkus Sule.
Tema sõnul eelistatakse ostlemiseks kohta, kuhu saab lihtsalt. Näiteks lennatakse otselendudega Milanosse või Berliini. Milanos on tema sõnul populaarne ostlemiskoht lennujaamast 40-50 kilomeetri kaugusel asuv
ehk jääkide kaubanduskeskus, kus müüakse soodsalt Itaalia moefirmade riideid.
Veel käiakse palju ka Stockholmis ja Soomes ning Andorras, kus ühendatakse ostlemisega suusatamine ning kus on odavamad tehnika, tubakas, alkohol ja spordikaubad. Ostlemisega ühendatakse muusikali vaatamine aga Londonis.
Igalt maalt tasub osta teatud asju
Viru Keskuse juhatuse liikmel Ants Vasaral on tulnud töö pärast käia vaatamas paljusid maailma kaubanduskeskusi. Euroopas ei ole tuntud suuri kaubamajasid, kus mees käinud poleks Lafayette Pariisis, Selfridges ja Harrods Londonis, Magasin du Nord Kopenhaagenis, Corte de Ingles Hispaanias, Kaufhof Saksamaal jt. Neis käis mees nitti võtmas ning vaatamas, mida ja kuidas müüakse ning kuidas asjad on välja pandud.
Enim on mees käinud Saksamaal ning sealt ka ise kõige rohkem asju kaasa toonud, eelkõige rõivaid. Kõige kasulikum on tema sõnul välismaal ostmas käia hooaja lõpus. «Välismaised eelmise hooaja kaubad on meil tulevase hooaja omad,» nentis ta.
Välismaal tasub käia ostlemas Vasara sõnul seetõttu, et esiteks saab sealt asju odavamalt ja teiseks on ka valik suurem. «Inimene ei taha olla nagu kõik, tahaks erineda. Tahetakse saada asju, mida teistel ei ole. Ja sinnani me ei jõua kunagi, et Tallinnas kõik maailma kaubamärgid esindatud oleks.»
Palju reisinud ajakirja Hai toimetaja Inga Raitari sõnul on maailmas vähe kohti, kuhu ei ole mõtet oppama minna. «Näiteks Kariibi mere saartele ei ole mõtet minna, sest seal ei toodeta midagi,» ütles ta. Igal maal on Raitari sõnul aga teatud asjad, mida just sealt tasub otsida.
Näiteks rõivaid maksab naise sõnul osta Ameerikast, kus äärelinnades on suured
kaubamajad, mida Eestis ei ole ja mida pole väga palju ka Euroopas. Neisse viiakse müügile poolikud margikaupade kollektsioonid ja hinnatakse seal alla poole võrra või veelgi enam. Kingi soovitab Raitar minna ostma Hispaaniasse. «Hispaaniast ostetud täisnahast jalanõude raha eest saab Tallinnas Hiina plastmass-sussid,» tõi ta võrdluse.
Londonisse tasub tema sõnul ostma minna aga moeasju. Välismaal ostlemas soovitab Raitar käia kindlasti jaanuaris, mil uutele asjadele on vaja ruumi teha ja vanad asjad laost eest ära müüa. Samas soovitab naine tehnikat ostmas käia veebruaris, mil jõuab müügile uus kaup.
Ostupillerkaarilt kiloga kulda
Kindlasti soovitab Raitar minna jaanuaris Dubais toimuvale ostufestivalile, mis kestab terve kuu. «Dubai on Eestist väiksem, aga selleks ajaks läheb sinna kolm miljonit inimest kogu maailmast,» ütles üritust kaks korda külastanud Raitar. «Mina ei ole paadunud oppaja, kuid see on koht, kuhu on mõtet minna ka inimestel, kes peavad ennast viletsaks oppajaks.»
Raitari sõnul on Dubais ostufestivali ajal kehtestatud riigi poolt kohustus hinnata asjad alla 70 protsenti. Valik on suur ja lai ning lahti läheb tõeline ostupillerkaar. «Ma ei ole nii suurte ostukärudega ringi jooksvaid inimesi kusagil mujal näinud,» nendib Raitar. Ostufestivali ajal on Dubais naise sõnul eranditult kõik odav ja endale saab lubada asju, mida Eestis ei saaks.
«Ostsin endale näiteks kuldehete komplekti, mis siin oleks disaineri kaup ja maksaks umbes 50 000 krooni, sealt sain selle 10 000 krooniga,» tõi Raitar võrdluse. «Idamaadest tullakse sinna oma tütardele kulda kaasavaraks lausa kilodega ostma.» Ostufestivali ajaks rajatakse kõrbesse ostukeskus Global Village, kus on oma kaupadega esindatud erinevad maad.
«Sinna tulevad Liibanoni mägede mee müüjad, sealt saab Afganistanis valmistatud asju, Iraani maiustusi, naturaalset kosmeetikat jne ehk selliste maade selliseid tooteid, mida ostes hoiad kokku viie ostureisi raha. Saad kohalikku eksootikat ja asju riikidest, mida sa iial ei külasta, sest seal võib olla sõda või ebaturvaline.
Artikkel ilmus Postimehe lisaväljaandes Otsustaja.