/nginx/o/2013/09/05/2124735t1hc0f6.jpg)
Eestlane on aegade vältel majainimene olnud ning praegune olukord kinnisvaraturul koostöös pankade soodsate tingimustega on ennekõike just paljusid noori peresid viinud oma unistuste majja elama.
Eestlane on kinnisvara valikul muutunud järjest teadlikumaks nii kvaliteedi kui ka elustiili osas, mistõttu on välja kujunenud teatud eelistused maja ostmisel. See aga mõjutab oluliselt maja müümise protsessi. Kinnisvaras kehtib kuldreegel, milleks on «asukoht, asukoht ja veel kord asukoht».
Müük kestab mitu kuud
Majade müügi puhul on see eriti oluline, kuna majade hinnad on üldjuhul korteritest kallimad ja nõudmised kõrgemad. Seepärast ei saa välja tuua seaduspära, et majade realiseerimine võtab kauem aega kui korteri müük, kuna kõik sõltub konkreetsest kinnisvarast, müüja tingimustest ja kinnisvara hetkeolukorrast. Kindlat perioodi, millal maja realiseeritakse, on raske ennustada. On juhuseid, kus maja müüakse ära isegi paari nädalaga, kuid müük võib aega võtta ka aastaid.
Tavapäraseks majade müügiperioodiks on kaks kuni neli kuud. Eksklusiivsete majade, mille hind on üle keskmise kõrgem, müügiperiood võib ulatuda isegi kuuest kuni kaheksa kuuni. Viimast nimetatud perioodi võib pidada aga täiesti normaalseks.
Asukoht mõjutab hinda
Majade puhul saab välja tuua mõned faktorid, mis müügiaega mõjutavad, näiteks piirkond ehk asukoht. On teada kõrgelt hinnatud piirkonnad, kus iga maja läheb kiiresti müügiks. Kui müüja just ebatavaliselt kõrget hinda ei küsi, on sellisteks Tallinnas või selle lähiümbruses näiteks Nõmme, Viimsi, Kakumäe. Tegemist on juba väljaarenenud ja hinnatud elamurajoonidega, kus viimastel aastatel on nõudlus pakkumist kordades ületanud. Kõrgelt hinnatud piirkondades on väga tavaline, et müügitehingud toimuvad turuhinnast kõrgemal tasemel, mille tingib asjaolu, et ostuhuvilisi on palju ja otsustada tuleb kiiresti, kuna pakkumisi esineb väga vähe. Näiteks kliendil, kes otsib Nõmmele maja või krunti, tuleb sobiva leidmiseks arvestada isegi mitme aastaga.
Alati ei saa aga öelda, et piirkond määrab kiirema müügi, kuna mõnes piirkonnas pole majade vastu kõrgendatud nõudlust, aga hind on paigas ja seda ei tingita. Ka sel juhul saab rääkida lühemast müügiperioodist. Head maja on võimalik kõrge hinnaga müüa, kuid tuleb arvestada, et see võtab tavalisest rohkem aega. Siin kehtib kirjutamata reegel, et mida kallim on maja, seda vähem ostjaid on.
Maja müügiprotsessis mängib suurt rolli ka maja enda seisukord. Näiteks kvaliteetse siseviimistlusega majale leidub kindlasti rohkem kosilasi, kui remonti vajavale või kehvas seisus majale. Iseehitajaid on vähe ning tööjõud kallis.
Esmamulje on tähtis
Esmapilgul märkamata jäävate nn vigadega maju on kindlasti raskem müüa, seda isegi siis, kui piirkond ja hind on hea. Maja planeering võib müüki pidurdada või seda kiirendada. Praktilise ja läbimõeldud planeeringuga majadele on rohkem ostjaid kui ebapraktilise planeeringuga ja amortiseerunud majale. Maja võib asuda väga heas piirkonnas, aga maja asukoht iseenesest on halb, näiteks on krunt imeväike ja ebamäärase kujuga või asub kärarikka maantee või raudtee läheduses.
Iga kinnisvara müügi puhul, aga eriti kallimate objektide puhul on soovitatav järgida reeglit, et positiivne esmamulje on väga tähtis ja tihti võib saada oluliseks ostuotsuse langetamisel. Enne müüki tuleks ette võtta põhjalik koristustöö ning vajadusel ja võimalusel ka pisemad remonditööd.