/nginx/o/2013/09/05/2110585t1h84c5.jpg)
Kui inimene soovib talle sobimatuks või ebavajalikuks osutunud eseme poodi tagasi viia, ei pruugi see õnnestuda, sest kaupmehel pole kohustust korralikke ja terveid asju tagasi võtta ega vahetada.
Tartlane Liisi kurdab Tarbija24 portaali kaebusteraamatus, et ostis Tartu kaubamajas asuvast Vero Moda kauplusest teksad. Püksid venisid aga oodatust rohkem ja Liisi otsustas need väiksemate vastu vahetada. «Kui müüja kuulis, et olen pükse paar korda kandnud, teatas ta, et nemad kasutatud kaupa ümber ei vaheta, kuigi püksid polnud rikutud,» kirjutab Liisi.
Tartu Vero Moda kaupluse juhataja Angela Uljas ütles, et nende poes saab asjad alati ümber vahetada juhul, kui neid ei ole kantud, sildid on küljes ning ostutekk alles, kuid raha tagasi ei saa. Kui asju on aga juba kantud, ei saa neid isegi vahetada. «Kes see ikka tahab teise kantud pükse pärast osta,» põhjendas ta.
Kaupleja võib keelduda
Tarbijakaitseameti avalike suhete peaspetsialisti Evelin Koppeli sõnul ei reguleeri kauplusest ostetud kvaliteetse kauba tagastamise kohustust praegu ükski Eestis kehtiv seadusandlik akt. «Seega saab tarbija tagastada või vahetada kvaliteetse kasutamata kauba ainult neil tingimustel, nagu kaupleja on nõus vastutuleku korras seda tegema, kuid kaupmehel on õigus vahetamisest keelduda,» ütles Koppel.
Puudusega kauba korral on esmalt õigus nõuda asja tasuta parandamist või vahetamist, nentis Koppel. Ostuhinna alandamist või lepingust taganemist võib nõuda juhul, kui müüjal puudub võimalus eset parandada või asendada või kui parandamine ebaõnnestub.
Tallinna kaubamaja infojuht Reet Aia ütles, et nemad kaupa tagasi ei võta. Kliendi muret püütakse võimalusel siiski lahendada, näiteks kui tagastatav ese on kasutamata, pakutakse inimesele võimalust see kahe nädala jooksul sobivama vastu vahetada. Sel juhul peaks olema alles ostutekk ja etiketid. Kui aga eset on juba korra või paar kantud, pole Aia sõnul kauplusel võimalik enam vastu tulla. «Pole ju mõeldav kasutatud esemeid uuesti ostjatele pakkuda,» põhjendas ta.
Püütakse vastu tulla
Ka Stockmanni kaubamaja turundusjuht Krista Luhaste ütles, et kaupmees ei ole kohustatud kvaliteetset kaupa tagasi võtma, kui klient on saanud seda proovida. «Tagastamisaeg 14 päeva kehtib eelkõige postimüügifirmadele, kus kliendil ei ole võimalik toodet enne ostmist proovida,» lisas Luhaste.
Siiski püüab ka Stockmann inimestele vastu tulla ja kui keegi soovib tagastada kasutamata kaupa, on tal võimalik asendada see sobiva tootega. Kui inimene talle sobivat kaupa ei leia, pakutakse talle kinkekaarte. Tagasi võetud kasutamata kaup läheb müüki tavahinnaga.
Kui asja on juba kantud, pole Luhaste sõnul võimalik seda tagastada ega hüvitist saada.
Kauba tagastamine ja vahetamine
Kauplusest ostetud kvaliteetse kauba saab tagastada või vahetada ainult sel juhul ja neil tingimustel, nagu kaupleja on nõus seda vastutuleku korras tegema.
Puudusega eseme korral on õigus esmalt nõuda selle tasuta parandamist või vahetamist. Ostuhinna alandamist saab nõuda siis, kui müüjal ei ole võimalik kaupa parandada või asendada.
Allikas: tarbijakaitseamet