Põllumeeste arvates peaksid toidukaubad praeguste vilja, toorpiima ja liha kokkuostuhindade juures olema odavamad.
Põllumehed süüdistavad kaupmehi ahnuses
Põllumehi ja põllumajandustöötlejaid ühendava Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja (EPKK) juhataja Roomet Sõrmuse arvates on jaehinna ja tootjahinna suured erinevused praegu võtmeküsimus.
Näiteks rukki hind moodustab leiva hinnast viis protsenti ja hoolimata vilja kokkuostuhinna kukkumisest tõuseb leiva hind jätkuvalt. Leiva kilohind kaupluses ulatub pea 30 kroonini, samas makstakse põllumehele rukki eest praegu vaid veidi rohkem kui kroon kilogrammist.
Sõrmuse sõnul ei kajastu tootjahindade langus poeletil piisavalt ning see takistab nõudluse kasvu ja turgude kosumist. «Arvestades põllumeestele ja toidutööstustele makstavat hinda, peaks toit poes olema veelgi odavam kui ta praegu on,» lausus ta.
Hinnad peaksid alla laskma eelkõige kauplused, vähendades juurdehindlust. EPKK arvutuste järgi võtsid kauplused juunis keskmiselt 100 krooni maksvast juustukilost endale 33 krooni, kuid tööstused ja neid piimaga varustavad põllumehed pidid leppima vastavalt 22 ja 30 krooniga.
Sõrmuse sõnul on summa, mille kaupmehed oma taskusse pistavad, tõsiselt märkimisväärne, sest kulud teistes valdkondades on hoopis suuremad.
Sõrmus ei hellita siiski lootust, et poed vaid põllumeeste märguande peale hinnad alla lasevad ja nõudlus kohalike põllumajandustoodete järele seeläbi kasvab. Vaja on tõsta inimeste teadlikkust, kellele ja mille eest nad raha letile laovad.
«Kui tarbija ikka teab, et temalt küsitakse liiga palju ja see on just kaupmees, kes seda teeb, siis hakkab see mingil hetkel mõjuma ka nende käitumisele. Usun, et eks iga kauplustekett tahab tarbijate seas ikka oma mainet hoida,» ütles Sõrmus.
Põllumajandusministeeriumi asekantsler Andres Oopkaup juhtis samal teemal kõneldes tähelepanu tõigale, et viimasel ajal on kaupmehed innustunud mõttest, et ostja valib poe piima hinna järgi, ja teinud kampaaniaid, kus liitrine kilepiim maksab alla kolme krooni.
Kas see on Euroopa konkurentsi reeglite järgi põhjendatud allahindlus, on üks küsimus, ning teiseks ei ole muud piimaletil seisvad tooted nagu kohupiim ja jogurt sugugi soodsamad, arutles Oopkaup. «Mina ei torma sinna poodi, kus öeldakse, et piim on 2,90,» lisas ta.
Kaupmeeste ohjeldamiseks ja kodumaiste toodete õiglase hinnaga müümiseks pakkus Oopkaup põllumeestele välja ka omapoolse lahenduse.
«Võiks kauplustest hoopis mööda minna ja ise oma toodangu tarbijateni viia. Teha veebileht, millelt saab tellimusi esitada, osta mõned väikesed kaubikud ja siis hommikul piimapudelid inimeste ukse taha toimetada. Tallinnas, kus inimesi on tihedalt, oleksid ka transpordikulud üsna mõistlikud,» arvas ta.