Turustajal on kohustus oma müügikohas elektroonikaromu vastu võtta, kuna aga e-poodidel müügikohta füüsiliselt olemas ei ole, siis neile see nõue ei kehti.
Klient imestab: kas e-pood ei peagi elektroonikaromu ära viima?
E-poest pesumasinat osta soovinud Siiril tekkis küsimus, kas e-poed ei peagi uue ostmisel vana masinat ära viima. «Minu teada peab kauplus uue masina ostmisel vana tasuta ära vedama, kuid mitmest e-poest öeldi mulle, et neil sellist kohustust ei ole. Ma ei tahaks seda hästi uskuda,» rääkis Siiri. «Kohustus vana masin ära vedada peaks olema kõigil maaletoojatel ja müüjatel,» arvas ta.
Keskkonnaministeeriumi jäätmeosakonna peaspetsialisti Malle Piirsoo sõnul ei ole aga tegelikult ühelgi turustajal ega tootjal kohustust vana seadet ära viia. «Tegemist on mugavusteenusega, mida paljud kauplused pakuvad ehk selle veoteenuse eest võib kauplus ka raha küsida,» selgitas Piirsoo.
Elektri- ja elektroonikaseadme kasutaja peab üldjuhul katma ise veokulud oma kodust kas kauplusesse või elektroonikaromu kogumispunkti, näiteks jäätmejaama.
Küll aga peab jäätmeseaduse kohaselt tootja katma transpordikulud alates elektroonikaseadmete esmasest kogumispunktist edasi, näiteks veo eest kauplusest jäätmekäitleja juurde või jäätmejaamast vaheladustuspaika.
Seaduse järgi on turustajal kohustus oma müügikohas vastu võtta üks ühele vormis elektroonikaromu. «See tähendab, et kui ostan kauplusest uue pesumasina või mobiiltelefoni, peab pood minu vana pesumasina või mobiiltelefoni vastu võtma. Siin on aga rõhk sõnal müügikohas,» märkis Piirsoo.
E-poodidel ei ole müügikohta füüsiliselt olemas ning seega neile see nõue ei kehti. «Küll aga peavad e-poed andma teavet, kuhu saab ostja oma vana seadme üle anda,» lausus Piirsoo.
Kõikide e-poodide veebilehtedel peab olema info selle kohta, kus asuvad elektroonikaromu kogumispunktid, kuhu saab ostja oma vana seadme viia. Juhul, kui sellist infot e-poes üleval ei ole, tasuks sellest teada anda tarbijakaitseametile.