Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Rail Balticu ühisfirma loomiseks on vaja veel transpordiministrite allkirja

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Raudtee.
Raudtee. Foto: Priit Simson

Üleeile Brüsselis kogunenud Eesti, Läti, Leedu, Soome ja Poola ametnikud jõudsid kokkuleppele Rail Balticu ühisettevõtte rajamises. Septembri keskpaigas peavad ühisdeklaratsiooni allkirjastama veel kõigi viie riigi transpordiministrid.

Pikalt kestnud läbirääkimiste kõige teravamaks küsimuseks on olnud raudtee infrastruktuuri omandivorm, kuna Leedu seaduste kohaselt peab raudtee infrastruktuur kuuluma riigile. Kompromissina otsustati, et rajatav raudtee kuulub ka Eestis ja Lätis asukohariigile.

Rail Balticu Eesti projektijuht Miiko Peris ütles, et selline omandivorm ei pruugi olla riigisiseselt kõige mõistlikum lahendus, kuid kõik mis puudutab Leedu seadusi ja nende võimalikke muudatusi, on ainult leedukate endi otsustada. «See võimaldab Rail Balticu äriühingul tegeleda raudtee lepingu alusel opereerimisega, aga kõige olulisem ongi, et oleks sellele infrastruktuurile juurdepääs,» selgitas Peris.

Riigi omandis oleva vara kasutamisel on omad reeglid ja lepinguline kasutamine tähendab erinevaid läbirääkimisi, mis teeksid raudtee haldamise ettevõttele küllalt keeruliseks. «Aga see ei tähenda muidugi, et see oleks võimatu. Kõik on lahendatav,» lisas Peris.

Rail Balticu ühisettevõtte eesmärk on eelkõige raudtee-ehituseks vajalike ettevalmistustööde koordineerimine, sealhulgas projekti rahastustaotluste ettevalmistamine Euroopa Komisjonile, seaduste kooskõlla viimises osalemine, äriplaani koostamine, raudtee ruumiline planeerimine jpm.

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsi sõnul on läbirääkimiste tulemusena saavutatud kokkulepe igati tervitatav. Aktsionäride lepinguga loodav ettevõte hakkab algselt kuuluma kolmele Balti riigile. Iga aktsionär panustab järgmise nelja aasta jooksul igal aastal 0,65 miljonit eurot.

Kui ministrid ettevõtte asutamise kinnitavad, peaks ühisettevõte tegevust alustama 2014. aasta alguses ning aasta esimeses pooles taotlema Euroopa Ühendamise Fondist toetust.

Kõige optimistlikumate prognooside kohaselt võiksid ehitustööd Eestis alata juba 2017. aastal ning valmis võiks Rail Baltic olla 2022. aastaks.

Tagasi üles