Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Elektriraudtee rongi jäid inimesed lõksu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Liis Velsker
Copy
Inimesed Sauel rongis lõksus.
Inimesed Sauel rongis lõksus. Foto: Lugeja foto

Üle tuhande inimese seisid laupäeval Kloogaranna festivali jaoks tellitud rongis 40 minutit Sauel kinni teadmatuses ja põrgukuumuses, sest eeldatavasti vedas rong liiga suurt raskust.

Laupäeval, 27. juulil Tallinna Balti jaamast kell 13.15 Kloogaranna suunal Elektriraudtee rongiga liikuma asunud inimesed ei osanud aimata, milline katsumus neid ees ootab. Takistusteta Sauele jõudnud rongil kadus äkitselt elekter, uksed sulgusid ja ruumi valdas teadmatus, hirm ja paanika.

«Kui me üle poole tunni olime juba seisnud, siis minu selja taga üks laps konkreetselt vajuski põrandale. Mu enda laps oli näost lumivalge, kokkukukkumise äärepeal, hapnikku ei olnud. Naised juba nutsid, see ei olnud enam normaalne,» kirjeldas sündmusi perroonipoolse rongiukse lähedal koos laste ja mehega seisnud Kristy Hritjuk, Eesti filmi päevade programmi koostaja.

Hritjuk arvas, et elektrita ja seega ka konditsioneerita rongis oli kuumust 60 kraadi või üle selle. «Üks sümpaatse olekuga meesterahvas küsis konduktorilt, kas me tohime klaasi ära lõhkuda, et kätte saada hädaabikang ja teha uksed järjest lahti,» jutustas naine ja lisas rõhutatult: «Inimesed küsisid luba, et see turvaklaas ära lõhkuda. Kas te kujutate ette, kui viisakad kõik olid?»

Hritjuki sõnul teatas klienditeenindaja, et turvaklaasi lõhkumisel poleks mingit mõtet, sest kuna pole elektrit, ei tööta ka turvasüsteem. «Vot selle lause peale läkski paanikaks. Keegi ütles, et «nagu Siberis, alles ma käisin». Üks vanaema oma lapselastega nuttis, lapsed nutsid. Siis läks asi puhta käest ära,» rääkis reisija.

Turvaklaas löödi puruks

Naine palus kaasreisijat, et too turvaklaasi siiski katki lööks. «See poiss võttis veepudeli ja toksis põhjaga klaasi katki. Kohe, kui kangi tõmmati, tulid ka uksed lahti,» meenutas Hritjuk ja täpsustas, et tolleks hetkeks oli teatud määral elekter taastunud. «Fotodelt on näha, et tabloo ja infotahvel ei töötanud, aga ilmselt mingisugune varugeneraator suutis laetuled põlema saada.»

Rongisõitja selgitusel oli rongis rahvast ilmselgelt liiga palju. «Nõmmel juba litsuti rahvast sisse, aga Sauel ei tahtnud uksed enam kinni minna. Enam ei olnud tõesti mitte kuskile minna, mõni jalgrattur jäigi maha. Sauel pani rong uksed kinni ja me lihtsalt seisime, elekter läks ära, lambid ja ekraanid kustusid,» meenutas naine juhtunut ja lisas, et mitu last olid tõstetud pagasiriiulile.

Terve 40 minuti vältel ei saanud inimesed mingit teavet rongis toimuva kohta. Ka muidu viisakas klienditeenindaja ei teadnud, mis toimub. Samuti ei vastanud nn SOS-number. Uksi ei proovinud avada ka vedurijuht.

Elektriraudtee müügi- ja turundusjuht Norbert Kaareste ütles, et neil on hilinemise kohta teade koduleheküljel. «Möödunud nädalavahetusel toimunud Kloogaranna festivalile väljunud Kloogaranna rongidest esines ühel väljumisel ulatuslikum hilinemine,» teatatakse koduleheküljel.

«Esmalt tuleb rõhutada, et kell 13.15 väljunud Tallinn-Kloogaranna rongi kasutas rekordiliselt palju inimesi – ainuüksi pileteid müüdi ligi 700 tükki,» lisab pressiteade.

Uue veeremi puhul on Elektriraudteel võimekus teenindada väljumisi kuni kaheksavagunilise koosseisuga, ent hetkel on Elektriraudtee kasutuses 18 elektrirongist kaheksa, mis kõik osalevad igapäevaselt liinitöös. «Antud asjaolu tõttu ei olnud meil võimalik 27. juuli päevastel väljumistel kasutada pikendatud koosseise, mistõttu kõnealust väljumist teenindas 274 istekohaga koosseis,» selgitab firma.

Rahvast liiga palju

Kuigi väljumine toimus tõrgeteta, hoiatas parda-infosüsteem rongi suure täituvuse tõttu rongijuhti võimaliku rikkeohu eest. Sauele jõudes otsustas Elektriraudtee teatel rongijuht, et ta ei jätka sõitu enne, kui Elektriraudtee liikluskorraldusosakonda on teavitatud rongi pardasüsteemi kuvatud infost. Olles ka rongitootjaga tekkinud olukorra üle nõu pidanud, otsustas Elektriraudtee lubada rongijuhil jätkata sõitu, ent turvalisuse huvides piiras juht rongi kiirust tavapärase 120ne asemel 60-le.

Pärast turvaklaasi purustamist ja vagunist väljumist nägi Hritjuk umbes minuti jooksul, et ka teises vagunis oli ilmselt turvaklaas purustatud ja uks kangist lahti tõmmatud. «Seisime perrooni peal. Tuli välja ka üks vanem 60ndates aastates naine, kes nuttis. Ilmselt oli tal halb olla, sest ta konkreetselt heitis end perrooni peale pikali,» märkis naine ja lisas, et peamine tähelepanu koondus tal ikka enda lastega tegelemisele.

Seejärel seisis rong veel 5-6 minutit peatuses, inimesed rahunesid ja sõit läks edasi. «Osad läksid minema, nooremad tüdrukud helistasid vanematele. Üks helistas ja ütles: «Isa, isa, tule mulle järgi!»,» meenutas sõitja.

Kui reis jätkus, juubeldasid inimesed suurest rõõmust. «Kui see liikuma hakkas, siis oli selline tunne nagu laulupeol, rahvas juubeldas,» ütles Hritjuk. Mõistagi jõudis rong Kloogarannale tuntavalt hiljem.

Naise hinnangul oli kõige hirmsam kogu loo juures teadmatus. Samuti asjaolu, et keegi juhtunust suurt välja ei teinud. «Tormasime õhtul kõik koos koju, et äkki uudistes näidatakse, aga ei olnud. Ma ei teagi tegelikult, mis juhtus. Miks me seal seisime?» küsis ta ja lisas: «Igatahes oli see väga õõvastav kogemus. Ma olen suhteliselt palju näinud inimene, aga siis ma tundsin küll, et mul jalad all värisesid.»

Elektriraudtee palus tekkinud ebamugavuste pärast vabandust. «Ent saame lubada, et järgmistel üritustel on meil juba piisavalt koosseise, et ületäituvust ennetada, pikendades ronge vastavalt vajadusele. Oleme koostöös rongitootjaga läbi töötamas antud rongi logiandmeid, et koostada möödunud sündmustest detailsem aruandlus,» lisas firma.

Tagasi üles