Baltika Grupi rõivabrändide Ivo Nikkolo ja Bastion brändijuht Kaie Kaas rääkis Turundusraadios, et lisaks internetimüügi kasvule tegeleb suurem osa inimesi internetis nn eelostlemise ehk pre-shoppinguga, mille käigus võrreldakse internetis kaupu ja hindu ning alles seejärel tullakse väljavalitud kaupa poodi proovima.
Kaks kolmandikku noortest harrastab internetis «eelostlemist»
Tema sõnul on näiteks noorte moele keskendunud Montoni tarbijate seas eelostlejaid tervelt 60 protsenti. «Päeva lõpuks jääb kleit ikka kleidiks ja mantel mantliks, kuid see, kuidas ostetakse, on kümne aastaga täiesti muutunud,» rääkis Kaas, kes on aastaid juhtinud ka Montoni brändi. «Oluline on kõik see, mis toimub enne ostmist. Kuigi Ida-Euroopas on e-kaubanduse kõrval veel palju poest ostmist, siis üha enam eelostlemist toimub ikkagi internetis.» Kõik see on muutnud ka kaupmeeste käitumist: kui varem oli rõivakaupluste kabiinis pildistamine keelatud, siis täna seda enam keelata ei saa, sest see, kui toodete pilte jagatakse, on kasulik ka kaupmehele.
Praktikas tähendab kaubandusinfo internetti kolimine ennekõike seda, et suure osa inimeste jaoks on ostuotsus juba enam-vähem tehtud enne kauplusesse tulemist ja vaid vähemuse ostuotsused on mõjutatavad kaupluses kogetavast. Mida noorem on kaupluse klientide sihtgrupp, seda suurem on ka eelostlejate hulk.
Turundusraadio saatejuhi Anu-Mall Naaritsa sõnul ei peaks firmad aga kartma, et internetis võrreldakse vaid hindu, sest võrreldakse ikkagi ka muid tarbijale olulisi parameetreid nagu disain või füüsilised näitajad. Nii näiteks ei osteta eelostlemise tulemusel sugugi mitte kõige odavamaid mobiiltelefone, vaid ikka neid, mis on popid ja konkreetsele inimesele sobivate võimalustega.
Kaia Kaasi sõnul on kaupmeeste seas jätkuvalt vastamata küsimuseks, milliseks jääb tulevikus üldse poodide roll. Kui vahepeal arvati, et poed peaks muutuma meelelahutuslikumaks, siis täna on aru saadud, et inimestel pole palju aega niisama istuda ja meelt lahutada, rääkis Kaas tarbijate praktilisele meelele viidates. «Ainus, mis rolli mängib, on väga hea teenindus,» rääkis ta.
Mõistagi aga huvitavad hea teenindus, personaalne ja vahetu tagasiside müüjatelt ja muud kaupluses saadavad emotsioonid ennekõike keskealisi ja vanemaid ostlejaid. Samal ajal saavad noored oma emotsioonid kätte enese pildistamistest, piltide jagamisest ja nende «laikimisest».
Turundusraadio saadet, kus oli juttu brändide ja klientide vananemisest ning interneti mõjust rõivakaubandusele, saab kuulata siit: http://www.mi.ee/Turundusraadio_13