Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Mobiilioperaatoritel on rasked ajad

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Illustratsioon: : mobiilsideoperaatorid

Tänavu 1. jaanuarist Euroopa Liidu direktiivi mõjul järsult langenud operaatoritevahelised sidumistasud on tugevalt mõjutanud kõigi kolme Eesti turul tegutseva mobiilioperaatori esimese poolaasta käivet.

Kõige järsemalt muutusid tänavu esimese kuue kuuga Tele2 Eesti tulemused – ettevõtte esimese poolaasta käive vähenes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 23 protsenti, 37,6 miljoni euroni, ning ärikasum enne kulumit 31 protsenti, 9,5 miljoni euroni.

Nii EMT, Elisa kui ka Tele2 juhtide sõnul on käibe järsk vähenemine seotud operaatoritevaheliste sidumistasude ehk mobiilikõne lõpetamise tasude järsu vähendamisega, mille konkurentsiamet Euroopa Liidu survel läbi viis.

Nimelt oli veel eelmise aasta esimeses pooles sidumistasuks 7,02 eurosenti, mullu 1. juulist langetati hinda sendi võrra ja selle aasta alguses langetas konkurentsiamet hinna järsult 1,47 eurosendini. Hinnalangus jätkus selle kuu algul, mil hinnaks sai 1,29 eurosenti.

Kohanemise aasta

EMT tegevjuhi Valdo Kalmu sõnul on käibe mullusega võrreldes 14-protsendine vähenemine seotud just sidumistasude ja rändlustasude vähenemisega. «Kui need välja jätta, oleks [meie] käive teinud isegi mõningase tõusu,» ütles ta.

Kalmu sõnul on EMT käibe kahanemist oodata ka lähikvartalites, kuid vahe mulluste tulemustega peaks siiski vähenema. «Tänavu on meil n-ö kohanemise aasta. Ega siin midagi teha ei ole, tegu on force majeure’iga,» ütles ta Euroopa regulatsioonidele viidates.

Ka Elisa Eesti tegevjuht Sami Seppänen ja Tele2 Eestit tüüriv Mindaugas Ubartas nimetasid peamise põhjusena Euroopa Liidu direktiive.

Ubartas lisas, et Eesti telekomisektori kasumi vähenemise taga on aga pigem hinnalangus.

«Varem on madalamad hinnad kaasa toonud klientide arvu suurenemise või teenuste suuremamahulise kasutamise. Sel aastal on hinnalangus ületanud teenuste kasutamise kasvu ja heade hindade tõttu ei vaheta kliendid enam nii aktiivselt operaatoreid,» rääkis ta.

Kuigi kogu Euroopa mobiilsideäris annab üha odavnevate kõneminutite asemel tooni kiirelt suurenev andmesidekasutus, ei ole viimane Tele2 Eesti juhi hinnangul veel klientidele pakutavate teenuste lõpphinna vähenemist kompenseerinud, mistõttu kahaneb tema sõnul kasum kogu Euroopa telekomiäris.

Samal ajal aga Euroopa Liidu mõju telekomioperaatorite tegevusele ainult suureneb  ja seda valdkonda ootavad ilmselt juba peagi pöördelised ajad.

Euroopa Komisjoni digitaalarengu volinik Neelie Kroes on võtnud suuna Euroopa Liidu siseste rändlustasude kaotamisele, mis peaks esialgse plaani järgi toimuma juba järgmise aasta suvel.

Ühe suure sammuna sinnapoole jõustus tänavu 1. juulist hindu langetav regulatsioon, mille järgi langesid erinevate rändlusteenuste hinnad vahemikus 11–36 protsenti. Kokkuvõttes peaks rändlustasude järkjärguline kaotamine koos muude meetmetega viima ühtse telekomituru tekkeni.

Vastakad suhtumised

Eestis tegutsevad operaatorid suhtuvad Euroopa Liidu plaanidesse vastakalt. Kui Kalmu hinnangul on euroliidu telekommunikatsiooniturg juba praegu selgelt ülereguleeritud, siis Ubartas ühenduse suuremas sekkumises probleemi ei näe.

«Kokkuvõttes on see hea tarbijale. Ja kui see on hea tarbijale, siis see on kasulik ka operaatoritele. Muidugi toimub seetõttu alguses operaatorite käibe ja kasumi langus, kuid pikemas perspektiivis hakkavad kliendid teenuseid suuremas mahus kasutama,» prognoosis Tele2 Eesti juht.

Seppänen aga optimismiks põhjust ei leidnud.

«Poliitika hakkab reaalelust liiga kaugele minema. Ainuke asi, mis tagab klientide heaolu, on tõhus konkurents, ükski kunstlik mudel, mis ei põhine konkurentsil, ei tööta,» kommenteeris ta ühtse turu plaani.

«Rändlustasude kaotamine ei ole reaalne asi. Hakata mingit turgu niimoodi poolvägisi ehitama ei ole ka reaalne. Tundub, et siin räägivad inimesed, kes ei tea, millest nad räägivad, või ei ole kursis sellega, millest nad räägivad,» lisas Elisa Eesti juht.

Seppänen usub, et peale ettevõtete ei saa ka tarbijad uutest regulatsioonidest suuremat kasu. «Pikas perspektiivis – hinnad küll kukuvad, aga kui teenus läheb kehvemaks, siis keegi ei võida,» ütles ta.

Tagasi üles