Täna esitab Euroopa Komisjon ettepaneku võtta vastu ELi strateegia Läänemere piirkonna arengu hoogustamiseks, mis näeb ette rea konkreetseid meetmeid.
Euroopa Komisjon asub Läänemere piirkonda päästma
Viis aastat pärast laienemist seisab piirkond silmitsi pakiliste probleemidega - Läänemere halvenev seisukord, kehvad transpordiühendused, kaubandustõkked ja energiavarustuse probleemid, mis on süvenenud tõhusa koordineerimise puudumise tõttu.
Regionaalpoliitika voliniku Danuta Hübneri esitatud strateegias seatakse põhieesmärgiks kasutada maksimaalselt ära Läänemere-äärsete liikmesriikide ja piirkondade, mis on koduks ligikaudu 100 miljonile inimesele, arengupotentsiaal.
«ELi Läänemere piirkonna strateegia põhineb liikmesriikide valitsuste ja kodanike tahtel leida lahendusi ühistele kiireloomulistele probleemidele. ELil on olemas vahendid, et päästa Läänemeri, hoogustada kaubavahetust ja parandada elanike elukvaliteeti,» selgitas volinik.
Läänemere piirkond on silmitsi mitme olulise probleemiga. Mere seisukord halveneb, sest vette satub suurtes kogustes nitraate ja fosfaate, mis ohustavad bioloogilist mitmekesisust. Domineerib kaubavahetus lähinaabritega, puuduseks on pikad vahemaad riikide vahel ja nende kaugus ülejäänud Euroopast. Tallinnast rongiga Varssavisse jõudmiseks kulub 36 tundi. Muret teeb ka Leedu, Läti ja Eesti eraldatus energiavarustuse seisukohast. Lisaks kujutavad endast pidevat ohtu naftatankerid, mis kasutavad Läänemerd järjest sagedamini kiirteena.
Läänemerd ümbritsevad kaheksa ELi liikmesriiki ja Venemaa. Komisjon esitab oma ettepanekud liikmesriikidele, kuid tunnistab samas, et mitut probleemi saab lahendada üksnes tihedas koostöös Venemaaga. Komisjon soovitab seda koostööd edendada olemasolevate algatuste raames, nimelt ELi, Venemaa, Norra ja Islandi ühise põhjamõõtme algatuse raames.
Strateegia neli nurgakivi on muuta see Euroopa osa:
• keskkonnasäästlikuks (näiteks heitvee töötlemine);
• jõukaks ( edendades innovatsiooni väikestes ja keskmise suurusega ettevõtetes);
• juurdepääsetavaks ja atraktiivseks ( parandades transpordiühendusi);
• ohutuks ja turvaliseks ( parem õnnetustele reageerimine).
Ajavahemikul 2007-2013 saab Läänemere piirkond ühtekuuluvuspoliitika raames ja muudest ELi fondidest investeeringutoetust rohkem kui 50 miljardit eurot, sellest 27 miljardit eurot juurdepääsetavuse parandamiseks, ligikaudu 10 miljardit eurot keskkonnameetmeteks, 6,7 miljardit eurot konkurentsivõime edendamiseks ning 697 miljonit eurot turvalisuse ja ohuennetuse tarbeks.
Projektide näited:
• Kõigis liikmesriikides eemaldatakse pesuvahenditest fosfaadid, et vähendada kahjulike toitainete hulka meres.
• Rakendatakse Balti riikide energiaturgude sidumise kava, et paremini ühendada Läti, Leedu ja Eesti võrgud Euroopa võrkudega.
• Aastaks 2013 valmib «Rail Baltica» ühendus Varssavi ja Tallinna vahel sihtkiirusega 120 km/h.
• Luuakse ühine mereseiresüsteem.