Tuntud alkomeetrite müüja Rovico süüdistab oma konkurenti pettuses, Adige Investi kinnitusel on kaup aus, kuid kauba päritolu ei taha nad avalikustada.
Alkomeetrite müüja süüdistab konkurenti pettuses
Cherry vautšeriportaali ilmusid mõni nädal tagasi müügile alkomeetrid Alcoscan AL5500, mis on sarnased Rovico toodetega Alcoscan 5500 ja Alcoscan Secret. Alkomeetreid Alcoscan AL5500 müüb Adige Invest, mille juhataja Sven Vabamäe kinnitas, et tegu on ehtsate Alcoscani alkomeetritega. «Tegemist on samade toodetega, mida müüakse mujal Euroopas ja nende tootja on Sentech Korea, kelle tootekataloogis kannavad seadmed sama nime,» ütles Vabamäe.
«Selles osas, et see on ehtne Alcoscan alkomeeter, vaidlen ma vastu,» ütles Rovico juhatuse esimees Raul Rohtla. «Toode, mida Adige Invest üritab pakkuda meie kaubamärki kasutades ja jättes tarbijale mulje, et ostetakse sama asi, mida Eesti tarbija on harjunud Alcoscani nime all ostma, on oma mõõteomadustelt oluliselt kehvem. Sellel on olemas algne seadistus 0,5 promilli mõõtmise jaoks, meie pakutavate toodete lõppetapp ja seadistamine toimub aga Eestis,» lisas Rohtla.
Sentech Korea on alkomeetrite müügiks Eestis ja Lätis teinud Rovicoga eksklusiivlepingu. «Sentech Koreal on kõikides riikides olemas eksklusiivesindajad. Eestis ja Lätis on selleks Rovico ja mitte kellelegi teisele nad ei müü ega luba ühelgi enda edasimüüjal müüa, sest nad müüksid siis toodet, mis ei ole mõeldud selle turu jaoks,» selgitas Rohtla.
«Me ostame neid riigist, kus on sama joobepiirmäär, mis Eestis, kus keelatud on joove alates 0,2 promillist. See võib olla puhtalt Rovico enda jutt, et seal on mõõteerinevused, ükski erapooletu labor pole seda kinnitanud,» ütles Vabamäe. «Ma ei ole nende toodetega tutvunud, aga olen kindel, et need on mõõteomadustelt identsed,» lisas ta.
«Olles tutvunud ühe Adige Investi tootenäidisega, mida pakutakse nime all Alcoscan AL5500, oleme saanud Sentech Korea käest informatsiooni, et see on toodetud Korea siseturule ning üks hulgimüüja on neid edasi müünud Norrasse,» ütles Rohtla. Vabamäe sõnul Adige Invest alkomeetreid Norrast ei ole ostnud. «Need on ostetud Euroopa Liidus tegutseva ettevõtte käest,» ütles Vabamäe, keeldudes edasistest täpsustustest.
Vabamäe sõnul ei ole Adige Invest ühtegi seadust rikkunud. «Me tegeleme paralleelimpordiga ning müüme sama nimega tooteid nagu on tootja kodulehel ja toote pakendil, me ei kasuta seda nime enda reklaamis eraldiseisvana ja seega me ei ole rikkunud kaubamärgiseadust. Antud juhul on Rovico kaubamärk sarnane tootenimetusega, mistõttu ei saaks ilma kaubamärki kasutamata toodet Eestis müüa,» ütles Vabamäe.
Sarnane juhtum Rovico ja Adige Investi vahel oli ka mullu novembris ning politsei alustas kriminaalmenetlust. «Me oleme Vabamäega kohtunud ja meile on häbenemata öeldud, et nende äri mõte ongi leida kuskilt maailmast analoogne toode, nii et meie maksame reklaami eest, nemad lõikavad kasu,» sõnas Rohtla.
Vabamäe aga eitab, et oleks midagi sellist öelnud. «Kriminaalmenetluse kohta kommentaariks nii palju, et ühtegi süüdistust ei ole esitatud, on esitatud kahtlustus, aga ma võin kinnitada, et Adige Invest on käitunud seaduskuulekalt ja lähtunud heast äritavast,» ütles Vabamäe.
Vabamäe sõnul on Rovico Eestis alkomeetreid müünud monopoolselt üle kümne aasta ja teiste müüjate tulekule on loodud hulganisti barjääre. «Alustades kaubamärgi registreerimisega ja lõpetades Eesti Alkomeetrite Müüjate Liidu (EAML) loomisega, mille juhatuses on Äriregistri andmetel ainuisikuliselt Raul Rohtla, kes on ühtlasi ka Rovico osanik ja juhatuse liige,» ütles Vabamäe.
Vabamäe hinnangul tegeleb Rovico kõlvatu konkurentsiga. «Liit jagab alkomeetritele tunnustusi ja lühidalt öeldes pole ühelgi alkomeetril, mida ei ole maale toonud Rovico või nende partnerid, ka EAMLi tunnustust,» ütles Vabamäe. «Testivõitjateks valitakse parasjagu need seadmed, mida on kõige kasulikum müüa. Kui vaadata maailmas erapooletuid hinnanguid, erinevad need märkimisväärselt EAMLi antud hinnangutest,» lisas ta. «Meie oleme oma tegevuses kindlad, me teeme asja õigesti, me oleme võtnud sellele hinnangu ka erinevatelt õigusbüroodelt. Me ei ole Rovico õigusi rikkunud ja probleem on tekkinud sellest, et me oleme julgenud siseneda monopolistlikule turule,» lisas Vabamäe.
Rohtla kinnitas, et on ainuisikuliselt EAMLi juhatuses. «Keelatud oleks erialaliidu poolt turu- ja hinnakokkulepped, kuid kinnitan, et Eesti Alkomeetrite Müüjate Liit ei ole kunagi seesuguseid kokkuleppeid sõlminud,» lisas ta. Rohtla sõnul on liidu eesmärk eristada kvaliteetseid tooteid ja luua kvaliteedistandardeid.
Rohtla ütles ka, et kõik isikud, kes on avaldanud soovi liikmeks astuda, on liikmeks võetud, Adige Invest ei aga ole seni vastavat soovi avaldanud. «Praegu on EAMLi tunnustus mitmel erinevate maaletoojate seadmetel, Adige Invest ei ole esitanud ühtegi taotlust nende pakutavate seadmete tunnustamiseks,» lisas Rohtla.
Rohtla sõnul on Rovico nimetamine monopoolseks ettevõtteks vale ning Rovico ei ole kunagi takistanud ühelgi alkomeetrite tootjal või maaletoojal Eestis tooteid müüa. «Meil ei ole midagi konkurentsi vastu, kui konkureeritakse ausalt, aga kui üritatakse teha äri sedamoodi, et me võtame lihtsalt teisele ettevõttele kuuluva kaubamärgi, otsime sellele tootele võimalikult sarnase toote ja müüme seda teise ettevõtte kaubamärgi nime all, siis ma leian, et see ei ole äriliselt ei aus ega eetiline ning see ajab tarbija segadusse,» ütles Rohtla.
Rovico on saatnud Cherry vautšeriportaali haldavale Cherry Mediale nõude oma tellimiskeskkonnas Alcoscan AL5500 pakkumine lõpetada või lisada pakkumise juurde teade, et tegemist ei ole Eestis levinud ja Eesti jaoks toodetud alkomeetritega Alcoscan Secret ega Alcoscan 5500, ja pakkuja ei ole seotud Alcoscan kaubamärgi ega tootjaga ning ei oma volitusi Alcoscani kaubamärgiga toodete hooldamiseks.
Ühtlasi rõhutas Rohtla, et kui Rovicolt ostetud alkomeeter viiakse hooldusesse Adige Investi, kaotab toote garantii kehtivuse.
Vabamäe sõnul on kõik kliendid oma alkomeetritega Adige Investi juurde oodatud. «Meie jaoks ei ole oluline, kas alkomeeter on ostetud välismaalt või meie konkurendi käest, kliente me alkomeetri päritolu tõttu ära ei saada,» lisas Vabamäe.
Praeguseks on pakkumine Cherry vautšeriportaalis lõppenud. Cherry andmetel ostis alkomeetri 24 klienti.
Kommentaar
Indrek Eelmets
advokaadibüroo Sorainen patendivolinik, jurist
Euroopa Liidu siseturul kehtib kaupade vaba liikumise põhimõte. Muu hulgas tagab kaupade vaba liikumise reegel, et kaubamärgiomanik ei saa keelata kaupade edasist müüki, mis on kaubamärgiomaniku enda poolt või tema loal Eestis või Euroopa Majanduspiirkonnas juba käibesse lastud. Näiteks juhul, kui Eesti kaubamärgiomanikust tootja müüb kaupu Saksa edasimüüjale, keegi teine ostab kaubad Saksamaalt ja toob Eestisse tagasi, siis kaubamärgiomanik nende turustamist Eestis keelata ei saa.
Teisest küljest tuleb silmas pidada, et erinevates riikides võib sama kaubamärk kuuluda erinevatele isikutele, kes ei ole omavahel majanduslikult seotud. Sellisel juhul on Euroopa Kohus leidnud, et kaupade vaba liikumise põhimõte ei kehti, vaid olulisem on tagada kaubamärgiõiguste kaitse. Seda põhjusel, et tarbijad võivad sama kaubamärgiga tähistatud, aga erinevate kaubamärgiomanike kaubad segamini ajada. Itaalia või Saksamaa kaubamärgiomaniku kaupade Eestisse toomine ja siin edasimüümine rikuks Eesti kaubamärgiomaniku õigusi.
See tähendab, et näiteks Itaalias või Saksmaal kaitstud kaubamärk ei kehti Eestis ja vastupidi. Seega tuleb enne kaupade Eestisse toomist alati veenduda, ega mujalt riigist ostetud kauba müük ei riku kellegi teise Eesti kaubamärgist tulenevaid õigusi. Kaubamärgiomaniku õigusi rikkuvateks toiminguteks võivad olla kaubamärgi loata kasutamine nii kauba tähistamisel, müümisel kui ka reklaamimisel. Kaubamärgiseaduse kohaselt on need toimingud samaväärsed.