Päevatoimetaja:
Sander Silm

Tosin väga levinud «ämbrit», millesse iduettevõtjad koperdavad

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: juhtimine.ee
Copy
Ämbrid
Ämbrid Foto: Urmas Luik / Pärnu Postimees

Business Insider kirjutab tosinast väga levinud veast, mida start-up ettevõtted oma esimesel tegevusaastal teevad. Loe ja väldi!

Liiga vara meedias oma plaanidest rääkimine. Kui sa kavatsed ajakirjanikele oma plaanidest teada anda, siis küsi endalt alati, et miks sa tahad seda teha. Mõtle, milleks on sul pressi vaja, kas sa oled valmis meediahuviks ja mida see artikkel aitaks sul saavutada.

Kui sa tahad meediahuvi selleks, et paista sõpradele ja töötajatele vingem tegija, siis tõenäoliselt ei peaks sa pressihuvi otsima. Tõsi, mõnedel juhtudel võib ajakirjanduse huvi olla hea. Näiteks võib see sinuni tuua investori, kes otsib huvitavat ideed või aidata säästa nii mõnegi reklaamile kuluva euro.

Kergemeelsed kulutused. Keegi ei taha vaadata, kuidas tema säästud sulavad. Kui sa pole parasjagu eluetapis, kus julged riski võtta ja omad piisavalt sääste, ei peaks idufirmat üldse tegemagi.

Üksiküritamine. Start-upi käivitamine on väga stressirohke ja ei ole hea mõte teha seda ihuüksi. Vältimaks läbipõlemist, leia endale kaasasutaja ja nõuandjad. Kindlasti oled ka palju produktiivsem kui sul on teisi inimesi abiks. Lisaks saab jagada kulutusi.

Liiga palju kaasasutajaid. Võib tunduda hea mõte panna start-up püsti koos parimate sõpradega. Kuid see tähendaks ka seda, et sul oleks väiksem osalus. Võivad tekkida ka arusaamatused teemal, kuidas jagada rolle ja kasumit võrdselt.

Liiga elav seltsielu. Igasuguseid üritusi toimub start-up maailmas pidevalt. Kui neist kõigist üritad osa võtta, siis võib töö jääda tahaplaanile. Sestap leia tasakaal nende kahe tegevuse vahel, sest kui liialdad pidutsemisega, saadad oma töötajatele ja investoritele kehva sõnumi.

Eluvõimetu äriideega tegelemine. Sa tulid palgatöölt ära, sest sul on geniaalne idee, mis kindlapeale töötab. Aga kui ei tööta? Esiteks, sa ei peaks põletama sildu enne, kui oled oma ideed testinud ja teiseks peaksid sa olema valmis loobuma oma geniaalsena tundunud ideest kiiresti ning kohe kui selgub, et see ei tööta.

Vilets kommunikatsioon ja kriitika ignoreerimine. Kui sa suhelda ei oska, siis paraku hävitad sa suhteid oma klientide ja töötajatega. Kriitikat tuleb kuulata ja sellest õppida, mitte aga seda ignoreerida.

Ahnus. Tark ettevõtja teab, millal tuleb nö lauast lahkuda. See tähendab seda, et sul võib olla mõistlikum müüa oma ettevõte väiksema raha eest, kui jääda oodata hiigelpakkumist, mida ei pruugigi tulla ning milleni jõudmiseni oled sa kulutanud tunduvalt rohkem raha.

Asjade ilustamine ja pooltõdede rääkimine. Kuna idufirmad pole avalikud ettevõtted, võivad nad valetada nii ajakirjanikele kui ka investoritele. Kui sa meeleheitlikult üritad leida lisakapitali, et su ettevõtte saaks eksisteerida, on suur kiusatus rääkida ilusaid (kuid mitte tõepäraseid) lugusid suurest kasvust ja hiiglaslikust kasumist, mis kohe tuleb. Valedega aga kaugele ei jõua, sest kui äri on ebaõnnestumas, tuleb see varsti välja niikuinii.

Kannatamatus. Investorid ütlevad, et 10 miljonit kasutajat on tänapäeval väärt samapalju kui varem miljon kasutajat. See teadmine sunnib start-up`e kasvu nimel kõvasti rabama. Kuid kui sa oled keskendunud ainult kasvule, siis kannatab su toode. On vaja siiski leppida tõsiasjaga, et erinevat tüüpi idufirmad kasvavad erineva kiirusega ning vahel võib soovitud tasemele jõudmine aega võtta aastaid.

Alahindad seda, kui raske start-up ettevõtlus tegelikult on. Me teame palju edulugusid idufirmadest. Kuid enamasti ei võida nende asutajad loteriil. Hiljuti rääkis üks start-up ettevõtja oma alustamisest nii: «Oli tohutult tööd ning tagasi tuli väga vähe. Oli päevi, kui istusingi nurgas ja nutsin. Ma ei teinud tõepoolest mitte midagi muud kui tegelesingi ainult oma ettevõttega. Ei mingit sotsiaalelu ega õieti suhtlemist peregagi. Elu keerles vaid ettevõtte ja selle ellujäämise ümber.»

Liiga väikselt unistamine. Osa inimesi on väga praktilisi mõttelaadiga ja osad on unistajad. Parim on, kui idufirmas saavad kokku mõlemat tüüpi inimesed. Kui sa mõtled liiga väikselt, sead endale mõttetuid piiranguid ja alahindad oma võimeid.

Tagasi üles