Komisjoni ettepaneku kohaselt täpsustatakse ka rikkujate vastutust olukorras, kus konkurentsiõiguse rikkumisest tulenev hinnatõus kandub mööda turustusahelat edasi. Näiteks võib rikkuja väita, et tema tegevuse põhjustatud hinnatõusust otsesed kliendid kahju ei saanud, kuna hinnatõusu mõjul suurendas otsene klient ka enda hindu. Seega hinnatõusu mõjul said kahju hoopis tarneahela järgmised lülid. Kaudsetel ostjatel on aga praktikas olnud väga keeruline enda nõudeid esitada. Ettepaneku kohaselt kehtestatakse teatud tingimuste täitmisel eeldus, et nö kaudne klient on kahju saanud. Kui rikkuja seda eeldust enda tõenditega ümber ei lükka, siis kohus peab arvestama, et kahju on tekkinud ning kohtul on kohustus kahju täpne suurus kindlaks teha.
See peaks praktikas tagama, et lõpptasandil kahju kannatanud isikud on need, kes rikkumisest tuleneva kahjunõude ka esitada saavad. Lisaks soovitakse täpsustada ka nõuete aegumiseperioode, et vältida olukorda, kus konkurentsiametkonna menetluse lõpuks on kahjunõue juba aegunud või et selle vältimiseks peab nõude kohtusse esitama juba enne, kui on selgunud konkurentsireeglite rikkumine ja võimalike rikkujate ring.
Oluline on ka, et ettepaneku kohaselt kehtestatakse eeldus, et rikkumine põhjustas kahju. See lihtsustab oluliselt kohtusse pöördumist. Isik, kelle vastu nõue esitatakse, võib kahju tekke küll ümber lükata, kuid ettepanek vähendab olulises mahus kahju kannataja tõendamiskohustust. Lisaks ettepanekule avaldas Komisjon ka teatise ja praktilise juhendi seoses kahjunõude suuruse arvestamisega. Praktikas on kahjunõude suuruse arvestamine kahju kannatanud poolele väga keeruline. Samuti ei pruugi kohtutel olla palju kogemusi taoliste nõuete käsitlemisega. Teatis ja juhend täpsustavad kahjunõude suuruse arvestamise kehtivaid nõudeid ning annab juhiseid kahju suuruse arvestamise metoodikate kohta.
Direktiivi ettepanekut arutab nüüd Euroopa Parlament ja Nõukogu vastavalt seadusandlikule tavamenetlusele (ordinary legislative procedure). Ettepaneku kohaselt on liikmesriikidel direktiivi nõuete siseriiklikesse seadustesse ülevõtmiseks aega kaks aastat direktiivi vastuvõtmisest.
Arvestades, et konkurentsirikkumisest tulenevate kahjunõuete esitamine on praegusel hetkel suhteliselt keerukas, kuid samas on tõhusa konkurentsi tagamiseks sellised kahjunõuded väga olulised, tuleb loota, et direktiiv saab heakskiidu ning võetakse peatselt vastu. Selliselt võib ettevõtjatel ja tarbijatel juba lähitulevikus olla oluliselt kergem nõuda konkurentsiõiguse rikkujatelt kahju hüvitamist. Kahjunõuete suuruse arvestamise teatis ja juhend on aga turuosalistele, konkurentsiametkondadele ja kohtutele kättesaadavad juba täna.
Kogu pakett on saadaval Komisjoni veebilehel.