Meedias on viimastel päevadel leidnud laia kõlapinda riigikohtu 13. juuni lahend töötukassa ja AS Corpore vahelisest riigihankevaidlusest, mille kajastus on siiamaani keskendunud sellele, et pisivigade puhul pakkuja kvalifitseerimata jätmine on ebaproportsionaalne, mistõttu erandkorras pakkumusega seotud andmete täpsustamine ja ilmsete tehniliste vigade parandamine ka pärast pakkumuste esitamise tähtaega ei riku võrdse kohtlemise põhimõtet. Ent jutt pole pelgalt komakohtadest, viidatud riigikohtu lahendi tähendus hangete läbiviimise praktikale on tunduvalt laiem.
Nimelt senise praktika kohaselt ja tuginedes riigihangete seaduse sõnastusele oli hankijatel õigus (mitte kohustus) nõuda pakkujalt kvalifikatsiooni tõendamiseks esitatud dokumentide sisu selgitamist või selgitamist võimaldavate andmete või dokumentide esitamist – seega eeldas hankija poolt selgituste või selgitamist võimaldavate täiendavate andmete ja dokumentide päring seda, et pakkuja on siiski esitanud kvalifitseerimistingimuste täitmist tõendavad dokumendid, ent need on mingil põhjusel ebaselged. Kui pakkuja ei olnudki esitanud mõnda kvalifitseerimistingimuste täitmise tõendamiseks nõutud dokumenti, olgu selle põhjuseks siis inimlik eksimus, hanketingimuste väär mõistmine või midagi muud, siis puudus varasema praktika kohaselt hankijal ka võimalus pakkujalt selle kohta selgitusi või täiendavaid dokumente küsida – ei saa ju selgitada või täiendada midagi, mida esitatudki pole.
Seevastu riigikohus oma 13. juuni lahendis on andnud riigihangete seaduse asjaomasele sättele erakordselt laia tõlgenduse, asudes seisukohale, et kui pakkuja on jätnud kvalifitseerimistingimusele vastavuse kohta nõutud dokumendi esitamata, siis võib sellise dokumendi esitada ka pärast pakkumuste esitamise tähtaega hankija sellekohase selgitustaotluse alusel. Riigikohtu lahendis märgitakse küll, et hankija ei pea pakkujale pakkumuse dokumentatsioonis esineva vea kõrvaldamise võimalust andma, kui pakkuja on dokumendid jätnud esitamata teadlikult või hankija peaks täiendavate dokumentide olemasolu oletama, seevastu riigikohtu hinnangul peaksid hankijad sellise võimaluse pakkujale andma, kui nõutud dokumendid või andmed on esitamata, ebaselged, ebapiisavad või kui on ilmne, et pakkuja on teinud dokumentide vormistamisel inimliku vea. Selline eristus on pigem teoreetiline ega pruugi praktikas toimida – kui nõutud dokumenti ei ole koos pakkumusega esitatud, siis ei ole hankijal kuidagi võimalik hinnata või hiljem vaidlustusmenetluses tõendada, et pakkuja oli vea teinud teadlikult, mitte eksimusest, samuti peaks puuduoleva dokumendi kohta selgitusi küsides hankija alati teataval määral oletama täiendavate andmete olemasolu.