Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Miks ostis Google Waze’i?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Waze jälgib, kui kiiresti liigud, ja võrdleb seda teiste samas piirkonnas rakendust kasutavate inimeste liikumisega. Nii teeb ta kindlaks liiklusummikud.
Waze jälgib, kui kiiresti liigud, ja võrdleb seda teiste samas piirkonnas rakendust kasutavate inimeste liikumisega. Nii teeb ta kindlaks liiklusummikud. Foto: Mihkel Maripuu

Nutitelefonidest on saanud täisväärtuslikud navigatsiooniseadmed ja vastavate rakenduste turul on läinud tõsiseks rebimiseks.

Iisraeli ettevõte Waze ei ole just kõige noorem firma – see asutati viie aasta eest ja on järk-järgult kasvanud. Möödunud nädalal teatas Google, et on ettevõtte omandamiseks käinud välja 1,3 miljardit dollarit. Tehing on seda huvitavam, et juba enne Waze’i soetamist oli Google üks juhtivaid kaarditeenuste ja navigatsiooni pakkujaid.

Mobiilimaailma suursündmusel Mobile World Congress pärjati Waze parima mobiilirakenduse auhinnaga, kus edestati näiteks Dropboxi ja Flipboardi.

Waze on nutitelefonides kasutatavate navigatsioonirakenduste hulgas unikaalne, kuna selle teenuse põhiidee seisneb kasutajate võimaluses liiklusinfot ise lisada.

Selle kasutajad annavad märku liiklusummikutest, avariidest, teeparandustöödest ja muust, mis mõjutab autoga liiklemist. Konkureerivad navigatsioonirakendused, sh Google, aga ka n-ö päris professionaalid nagu TomTom ja Garmin kasutavad muide lahendusi, mis ei pruugi nii ajakohased olla reaalajas liiklusinfo edastamiseks.

Kuulujutud Waze’i võimalikust omanikuvahetusest läksid liikvele möödunud kuul, kui ostuks pidas aktiivselt läbirääkimisi Facebook.

Kuuldavasti pakkus sotsiaalvõrgustik Iisraeli ettevõtte eest miljard dollarit. Läbirääkimised jõudsid ummikusse, kui ei suudetud kokku leppida töö ümberkorraldamise detaile.

Veel enne Facebooki tundis Waze’i vastu huvi ka Apple, kes väidetavalt pakkus 500 miljonit dollarit. Apple tegi Waze’i eest pakkumisi siis, kui ettevõtte ebaõnnestunud kaardirakendus endiselt musta plekina Apple’i tooteperekonda määris.

Senise viieaastase ajaloo jooksul on ettevõte kogunud investoritelt 67 miljonit dollarit investeeringuid ja kasvanud jõudsalt. Kui mullu juunis oli teenusel 20 miljonit kasutajat, oktoobris 30 miljonit, siis nüüdseks juba üle 50 miljoni. See on ilmekas tõestus, et paljudele kasutajatele ei ole navigatsioonirakenduse puhul peamine ülitäpsed kaardid ja informatsioon sõiduradade kohta, vaid pigem värske teave liikluses tekkinud pudelikaelte kohta.

Enamik meist sõidab tööle ja koju ikkagi üht ja sama marsruuti pidi ning see tee on meile suhteliselt hästi selge. Küll aga kirume ootamatult tekkinud ummikus seistes, et oleks me seda teadnud … Just seda probleemi püüabki Waze lahendada.

Kuid arvestades, et Google on juba igati suur tegija kaardirakenduste maailmas ja nii Facebook kui ka Apple on selles vallas uued tulijad, siis kuidas Google’i ostuotsust mõista?

Ühelt poolt saab Google kindlasti arendada oma kaardirakendust. Teisalt, ja sugugi mitte vähem oluline on see, et Google tegi konkurentide elu tükikese jälle keerulisemaks.

See, mil moel Google Maps ja Waze omavahel tööle pannakse, ei ole veel teada. Waze’i tegevjuht Noam Bardin andis Twitteris mõista, et Waze ja Google Maps jäävad eraldi teenusteks ja «praktilise poole pealt ei muutu midagi». Samas ollakse tulevikust rääkides arusaadavalt pigem umbmäärased – kindlasti ei teata Google, millised laiemad plaanid neil Waze’iga on.

Tehnoloogiaportaal Tech­Crunch, mis IT-valdkonna iduettevõtete tegemistel aktiivselt silma peal hoiab, tõi välja mõningad mõtted, miks netihiiglane otsustas Iisraeli ettevõtte oma tiiva alla võtta.

Esiteks märkis TechCrunch, et nii Google kui ka Waze peavad end eelkõige n-ö big data company’ks ehk ettevõtteks, mille äri seisneb andmete omamises ja töötlemises. Waze ei ole mitte kaardirakendust pakkuv ettevõte, vaid firma, mis omab informatsiooni reaalajas liikluses toimuva kohta.

Kuigi ülimalt populaarne Google Maps omab informatsiooni liiklusolude kohta, siis võrreldes kasutajatelt reaalajas saadava teabega mõjub Google’i praegune navigatsioonirakendus mõneti piiratuna. Neid kahte saab näiteks Tallinna näitel võrrelda igaüks, kellel on nutitelefon ja sinna paigaldatud nii Google Maps kui ka Waze.

Esimene neist joonistab mõned tänavad küll punaseks, viidates äärmiselt tihedale liiklusele, kuid vaid Eestiski suhteliselt suure kasutajaskonnaga Waze’i abil navigeerijad teavad ummiku põhjust – liiklusavarii, mis on tõenäoliselt sulgenud ühe sõidurea.

Kuid kaardirakenduste puhul pole liiklus sugugi ainus oluline infoallikas. Google’il on väga palju teavet ettevõtete ja teenuste kohta, mida on võimalik kasutada asjakohase reklaami kuvamiseks kaardirakendusel.

Ka Waze on andnud minevikus märku, et tasuta teenuse üheks tuluallikaks võiks olla mingil moel reklaami kuvamine. Siin on kahel ettevõttel väga suuri võimalusi oma teenuste ühendamiseks.

Kolmandaks toob Tech­Crunch välja ingliskeelse sõnapaari social driving, mida võiks tõlkida kui sotsiaalset liiklemist.

Sisuliselt tähendab see info jagamist sotsiaalvõrgustike kaudu, kusjuures see ei piirdu vaid infoga, kes ja millal kuhu sõitis. Waze alustas juba pilootprojektiga, mis võimaldab näiteks samasse piirkonda liikuvaid inimesi kokku tuua ja kutsuda neid üles näiteks autot jagama. Arenguvõimalusi on siin veelgi.

Milline saatus Waze’i uue omaniku käe all ootab, näitab muidugi aeg. Kindel on aga see, et konkurentidel on läinud nüüd veelgi raskemaks, sest Google on saanud oma arsenali väga tugeva tegija, mis Google Mapsi rakendust kindlasti populaarsemaks muudab.

Märksõnad

Tagasi üles