«Ostsin inimeselt sülearvuti, millel on poe poolt antud garantii? Kas mul on õigus saada sellele arvutile vajadusel garantiiremonti ka siis, kui peaks selguma, et endine omanik on ostnud selle järelmaksuga ning jätab maksmata? Kas mul peaks olema kindlasti ka kirjalik ostu-müügi leping?» küsib lugeja.
Lugeja küsib: kas arvutile tehakse garantiiremonti, kui järelmaks on tasumata?
Vastab vandeadvokaat Janno Kuusk advokaadibüroost Sirel & Partnerid.
Garantiinõue on põhimõtteliselt loovutatav nõue, st nimetatud nõue saab minna lepinguga Teile kui arvuti ostjale üle.
Erialakirjanduses on märgitud, et müügigarantii puhul võtab üks isik (müüja) endale lepingulise kohustuse, et ta täidab teise isiku (ostja, tavaliselt aga ka isik, kellele ostja hiljem ostetud kauba võõrandab) nõudel garantii sisuks oleva kohustuse. Tark oleks seejuures garantiist tulenevate õiguste üleminek siiski omavahelises kirjalikus müügilepingus fikseerida.
Arvuti edasimüümise korral jääks esialgse müüja müügilepingust tulenevate nõuete (sh tasu maksmise nõue) eest vastutama isik, kellelt arvuti ostate. Need on edasimüüja kohustused ja Teile arvuti ostmise korral üle ei lähe. Seega ei saa ka esialgne müüja keelduda garantiist tulenevate kohustuste täitmisest viitega edasimüüja kohustuste rikkumisele. Hea on, kui Teil ongi sellel hetkel näidata leping, millega arvuti ostsite ja millest nähtub garantiist tulenevate õiguste üleminek.
Lisaks on garantiil ka abstraktne iseloom, mis tähendab, et nimetatud kohustus on sõltumatu müügilepinguliste kohustuste täitmisest. Müügigarantiist tulenevaid nõudeid saab esitada garantiis endas sätestatud tingimuste esinemise korral ning sõltumata sellest, kas müügilepingust tulenevaid õiguskaitsevahendeid saab kasutada (ka ainuüksi sellele viidates ei saaks garantii järgi kohustatud isik keelduda garantiikohustuse täitmisest põhjusel, et nõuetekohaselt pole täidetud müügilepingut).
Loe lisaks nõuandeid samal teemal või küsi tasuta nõu vastused.ee lehel.