Päevatoimetaja:
Sander Silm

Estonian Airi ja Bombardieri kohtuvaidlus jätkub

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Estonian Airi uus Bombardier Tallinnas.
Estonian Airi uus Bombardier Tallinnas. Foto: Priit Simson.

Kuigi Kanada kohus leidis reedel, et Bombardier ei saa nõuda Eesti riigilt kahjutasu, pole kahe firma vaidlus lõppenud.

Nii majandusministeeriumi kui ka Estonian Airi esindajad kinnitasid eile, et vaidlus kahe ettevõtte vahel jätkub. Eelmisel reedel langetas Kanada Ontario ülemkohus otsuse, milles leidis, et Bombardieril pole õigust Estonian Airi enamusosanikult Eesti riigilt kahjutasu nõuda. See aga ei tähenda, et vaidlus oleks lõppenud, vaid nagu ütles üks ametnik: «See oli oluline läbimurre.»

Bombardier püüdis kohtus tõestada, et valitsus sekkus Estonian Airi otsustesse ja sundis lennufirmat üle minema Embraeridele. Lennukitootja vahetamise tõttu katkestas Estonian Air ka 2011. aasta sügisel juba sõlmitud lepingu Bombardieriga. Ühe asitõendina oli kohtus kasutusel Eesti Päevalehe artikkel, kus Juhan Parts kinnitas, et on läbirääkimiste käiguga kursis ja Bombardier on teinud ebasoodsa pakkumise. Kohtunik ironiseeris otsuses Eesti Päevalehe ajakirjaniku sõnakasutuse üle, leides, et tabloidlik ajakirjandus ei saa olla kohtus tõendiks.

Bombardier toetus ka Estonian Airi eelmise juhi Tero Taskila sõnadele, et Embraer teeb valitsuses lobitööd. Kuna meie lennufirma enamusosanik on riik, siis leidis Bombardier, et lennufirma otsuste eest vastutab ka valitsus. Kanada kohus otsustas, et Eesti riiki ei saa kuidagi vastutama panna talle kuuluva äriühingu otsuste eest.   

2011. aasta keskel asus Estonian Air Bombardieriga läbi rääkima, et osta viis uut lennukit. Tehingut pidi finantseerima Kanada, mitte Eesti riik. Tehingu rahastamise üle peeti kõnelusi Kanada Kredexiga ehk riikliku agentuuriga, mille eesmärk on eksporti toetada.

Sama aasta lõpus sõlmis Estonian Air Bombardieriga lepingu, kuid seejärel taganes sellest, ostes lennukid Embraerilt.

Majandusministeerium kinnitas eile, et nõuab kohtukulud sisse vastaspoolelt. Kui suured need on, polnud ministeerium valmis täpsustama. Nii nagu ka seda, kui suur on Bombardieri hagi Estonian Airi vastu.

Viimast polnud valmis ütlema ka lennufirma, viidates nii vaidluse jätkumisele kui ka sellele, et Eesti lennufirma kasutab kolme Bombardieri lennukit, mis vajavad hooldust.

Kahest ülearusest Embraeri lennukist loobumine läks lennufirmale maksma kaheksa miljonit eurot. Need lennukid soetas firma eelmine juht Tero Taskila laienemisstrateegia käigus.

Tagasi üles