Kanada Ontario ülemkohus langetas reedel otsuse, millega andis õiguse Estonian Airile vaidluses sealse lennukitootja Bombardieriga.
Estonian Air võitis kohtuvaidluse Bombardieriga
«Kohtuasi on lõppenud. Kohtuotsus tõestas, et firmal oli õigus algusest peale, me võitsime kohtuasja,» ütles Estonian Airi tegevjuht Jan Palmér (pildil) eile õhtul Postimehele.
«Mida see tähendab? Advokaatidele ei pea enam raha maksma ja saame edasi minna ilma selle probleemita. Positiivne, väga positiivne otsus firma jaoks,» lisas ta.
Palmér väitis, et ei tea, kui palju kohtuasi ettevõttele maksma läks, sest peab kulusid enne täpselt hindama. Ta jäi vastu võlgu ka küsimusele hagi suuruse kohta.
«Küsimus oli, kas võtta lennukid või mitte,» märkis Palmér. «Nii et meie ütlesime ei, aga nemad jah, peate võtma lennukid.»
Täpselt pole teada, kui suur oli Bombardieri nõue Eesti riigile ja meie lennufirmale Estonian Airile. Võrdluseks võib öelda seda, et Estonian Air maksis umbes kaheksa miljonit eurot Brasiilia lennufirma Embraeri kahest lennukist loobumise eest. Raha läks liisingufirmale, kes otsis kahele lennukile uue omaniku. Kanadalastega käis vaidlus aga viie lennuki üle.
Kohtuotsuses kirjeldatakse sündmuste käiku. 2011. aasta keskel asus Estonian Air läbirääkimistesse Bombardieriga, et osta viis uut lennukit. Tehingut pidi finantseerima Kanada, mitte Eesti. Tehingu rahastamise üle peeti kõnelusi Kanada Kredexiga ehk riikliku agentuuriga, mille eesmärk on toetada eksporti.
Firmad sõlmisid novembris 2011 lepingu viie CRJ900 ostuks. Oktoobris-novembris rääkis Estonian Airi toonane juht Tero Taskila Bombardieri müügidirektorile Robert Baseggiole, et Brasiilia lennukitootja Embraer teeb valitsuse juures enda huvides lobi ning tegi konkurentsivõimelise pakkumise enda lennukite müügiks Estonian Airile.
Bombardieri seisukoht oli, et valitsus sekkus Estonian Airi otsustesse ja sundis neid üle minema üht tüüpi lennukitele, mistõttu Estonian Air katkestas lennukiostu lepingu Kanada firmaga ning ostis selle asemel viis Brasiilia lennukit. Kaks neist ei jõudnud kunagi Eestisse, sest mullu muutis riik taas Estonian Airi strateegiat.
Kohus viitas, et Eesti riik ei mõjutanud kuidagi Estonian Airi otsust, jättes õiguse Eesti poolele.