Suurbritannia pubitööstus seisab silmitsi kaotatud kümnendiga, 2007. aasta müüginumbrid jäävad kättesaamatuks veel vähemalt viieks aastaks.
Briti pubimaastikul lõõtsuvad muutuste tuuled
Tarbijakulutused langevad ning kodanikud kalduvad pruukima alkoholi pigem kodus.
Majanduslanguse keeristes sulgesid oma uksed tuhanded pubid kõikjal üle Suurbritannia.
Mitchells & Butlersi tegevjuht Alistair Darby, kelle ketti kuulub 1600 Briti pubi ja restorani, ütles: «Ma tõesti ei usu, et 2007. aasta tase iial taastuks ja tegelikult ma loodangi, et ei taastu. Sest see polnud reaalne.»
«Praegune kogemus jääb meie pärisosaks pikemaks ajaks – see ongi uus normaalsus,» lisas Darby.
Vahemikus 2007-2012 läks Suurbritannias hingusele 7000 pubi. Traditsioonilisi õllekeskseid «urkaid» tabas kolmekordne hoop: suitsukeeld, õlle- ja kommunaalhindade tõus ning majanduslangus.
Allesjäänud 57 000 pubi on pidanud kiiremas korras ümber orienteeruma, pannes suurema rõhu paremale toidule, tõmmates ligi pigem peresid ning sisenedes isegi hotelliturule.
Nagu ütleb pubiketi Young's tegevjuht Steven Goodyear: «Tundub, nagu oleks suitsukeeld olnud meiega juba 100 aastat. Sest tõesti: kes küll sooviks süüa inimeste seltsis, kes sind sigarisuitsu pilve sisse matavad?»
Kuigi külastajate arv on kahanenud, kulutatakse pubis käies rohkem raha, ütleb Minteli analüütik Chris Wisson: «Väljas söömas käimine on nüüd suursündmus ja seepärast tellitakse siis ka midagi erakordset.»
Mõned pubiketid on müüginumbrite parandamiseks hotelliturule tunginud. Nii on Shepherd Neame avanud viimase 18 kuuga kolm hotelli ja üürib välja ligi 500 tuba. Fuller'sil on tube juba üle 600 – alles 2008. aastal oli neid vaid 400.
Copyright The Financial Times Limited 2013