Jääb mulje, et vanad pahad kombed on tagasi – nii General Motors, Ford kui Chrysler tunnistavad maasturite ja pikapite head minekut USAs.
Odav kütus meelitab jänkid tagasi džiipidesse
Kahepeale kokku kutsutakse neid sõiduriistu USAs väikeveokiteks (light trucks) ning enne 2008. aasta finantskriisi domineerisid nood Suure Trio mudelivalikus üpris muljetavaldavalt.
Kui kerkivad kütusehinnad tarbijaid väiksemate ja ökonoomsemate masinate manu hakkasid ajama, sai kolmiku konkurentsivõime suure hoobi.
GM ja Chrysler tuli lausa restruktureerida ning «riiklikest pankrottidest» läbi veeretada.
Samas osutab väikeveokite kasvav turuosa ohule, et kui hinnad taas üles peaksid hüppama, võib firmadel jälle vesi ahjus olla.
Aprillikuised numbrid on igal juhul kõnekad: maasturite ja «kastikate» müük on aastatagusega kõrvutades üleval 11,2 protsenti, tavaliste sõiduautode vastav näitaja on vaid 3 protsenti.
Michigani ülikooli analüütikute andmetel oli USAs müüdud sõidukite (autod, maasturid ja pikapid kokku) keskmine kütuselulu veel märtsis rekordiliselt väike (9,6 l/100 km) kuid on nüüd hakanud tõusma.
Mai alguses maksis gallon (3,8 liitrit) pliivaba kütust USAs keskmiselt 3,52 dollarit. Veebruari lõpus oli vastav summa AAA andmetel 3,79 dollarit.
Suuremate sõiduriistade müük on tõesti sooritanud mehise tõusu.
Fordi maasturimüük tegi märtsis aastatagusega kõrvutades 14-protsendilise hüppe (kogumüük USAs 6 protsenti).
GMi suurte pikapite müük oli aprillis aastatagusega võrreldes 21 protsenti tugevam – suur panus oli Chevrolet Silveradol, mille müük edenes 28,1 protsenti.
Chrysleri RAM pikapite aprillikuine müük läks mullusega võrreldes ülesmäge lausa 49 protsenti – peamiselt rabati sellist mudelit nagu RAM 1500. Jeep Grand Cherokee müük kasvas 27 protsenti.
Copyright The Financial Times Limited 2013