Eesti suuremate ajakirjade kirjastuste hinnangud aasta alguse ajakirjade tellimisturule ning finantskriisi mõjule on erinevad, kuid tellimuste suurt vähenemist nende sõnul märgata ei ole.
Kirjastused hindavad ajakirjade tellimisturgu erinevalt
Ajakirjade Kirjastuse ASi juhatuse esimees Mart Luik ütles BNSile, et kirjastuse tellimuste tulud olid tänavu esimeses kvartalis kolm protsenti madalamad kui eelmise aasta samal perioodil.
«Nii et tellimuste tuntavat vähenemist pole praegu näha. Pigem võib öelda, et ajakirjade tellijate positiivne käitumine on kõige kindlamalt suutnud majanduskriisile vastu seista,» sõnas Luik. «Eriti suur on kontrast võrdluses reklaamituru langusega.»
Luige sõnul on tellijate hulk kõige stabiilsem suurematel ajakirjadel nagu Kroonika ja Eesti Naine, aga ka näiteks ajakirjadel Pere ja Kodu, Nädal ning Teleleht.
Ajakirjade Naised ja Oma Maitse tellijate arv on samas aastaga tuntavalt kasvanud, märkis Luik.
Ühinenud Ajakirjade Kirjastuse ASi juhi Marko Tamme sõnul ei mõjuta praegune olukord eriti kirjastuse tellimiskäivet.
«Suurem langus toimus ikkagi eelmisel aastal. Pigem on jaemüük kannatanud,» rääkis Tamme.
Samas on tema sõnul mõju avaldanud selle aasta algusest kehtima hakanud uus käibemaks, milleks on üheksa protsenti senise viie protsendi asemel.
Tamme sõnul on kirjastuse ajakirjadest stabiilne müük näiteks Kodutohtril ja Tehnikamaailmal, samas tellimiskäive on naisteajakirjadel pisut vähenenud. «Ilmselt toimub sama ka teistes kirjastustes,» sõnas ta.
Tellimisturul on olukord Tamme sõnul muutunud niivõrd, et kasvanud on telefonimüügi osakaal ja vähenenud interneti osakaal. «Samas tellijate lojaalsuses olulist muutust pole märgata,» lisas ta.
Kirjastuse Presshouse tegevdirektor Janis Kaal ütles BNSile, et kirjastuse tellimuste arv langes tänavu mais võrrelduna aasta varasemaga täpselt 10 protsenti.
«Tellimuste lõpetamise põhjus on täna valdavalt üks: tellija või [tellija] perekonnaliige kaotas töö,» märkis Kaal.
Kaal lisas, et samas on tõusus Naistelehe Nipiraamat ja äriajakiri Saldo.