Päevatoimetaja:
Sander Silm

Saksa sots soovitas piirkiirust, valimisvanker kraavis

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Mees Hannoveri lähistel piirkiiruse märki paigaldamas.
Mees Hannoveri lähistel piirkiiruse märki paigaldamas. Foto: APF/ScanPix

Poliitik, pane kõrva taha: kui püha lehma torkida, on tagasilöök tagatud.

Nii tuleb jänkidele jätta õigus relva kanda, sakslastel peab aga olema vabadus... autobahnidel hagu anda ning spidomeeter kui selline ära unustada.

Valusalt selgus see tõde Saksa opositsioonilistele sotsdemokraatidele, kes olid just hakanud arvamusküsitlustes Angela Merkeli kristlikele demokraatidele järele võtma – lähenevaid üldvalimisi silmas pidades.

Nimelt tegi SPD esimees Sigmar Gabriel järelemõtlematult ettepaneku kehtestada üleriigiline piirkiirus.

Nüüd keeb erakond kui nõiakatel, juhtkond on lõhestatud ning Merkeli võimuprteis valitseb varjamatu rõõm ootamatu «abi» üle.

Nimelt pani Gabriel oma erakonnakaaslaste meelehärmiks ette, et Adolf Hitleri poolt 1930ndatel rajatud maanteevõrgustikul tuleks kehtestada 120 km/h kiiruspiirang.

«Ma arvan, et 120 km/h oleks autobahnide puhul mõistlik, kuna statistika näitab, et tõsiste õnnetuste ja surmajuhtumite arv väheneks,» ütles Gabriel Düsseldorfi Rheinische Postile antud intervjuus.

Loetud tundide jooksul andsid parteikaaslasele – kes peaks põhimõtteliselt olema oma erakonna peamine kõneisik poliitilistes küsimustes – vastulöögi arvukad sotsiaaldemokraadid, kaasa arvatud Peer Steinbrück, kes pretendeerib käimasolevas kampaanias kantsler Merkeli ametikohale.

Piirkiirus ei ole valimiskampaania teema, teatas Steinbrück. «Ma ei näe mingit põhjust seda teemat üles võtta.»

Nii mõnigi parteikaaslane väljendus veelgi järsemalt.

Nii ütles Christian Ude, Müncheni meer ja sotside liider Baieri liidumaal – kus valmivad kiireloomulised BMW marki liiklusvahendid – et «sellist debatti oli meile vaja nagu kuuli pähe».

«Ebakompetentsus ja inkontinentsus korraga,» ütles Gabrieli sekkumise kohta Göttingeni ülikooli politoloogiaprofessor Andreas Busch. SPD oli just vähendamas oma 15-protsendilist vahet CDUga – tänu tuntud kristiku demokraadi, endise jalgpalluri ja Bayern Müncheni nõukogu esimehe Uli Hoenessi maksuskandaalile. «Ja just nüüd, kui Steinbrück oli suutnud mõnda aega prohmakaid vältida, astub Gabriel sellisesse ämbrisse»

Gabrieli idee, mida igas teises Euroopa riigis igati ontlikuks oleks peetud, mõistsid otsustavalt hukka nii lobiringkonnad, sõiduhuvilised kui autotootjad.

Juhtiv Saksa autoklubi, üle 18 miljoni liikmega ADAC, on raevunud: «Gabrieli statistika on vildakas.» Autobahnidel olevat surmajuhtumite arv miljardi sõidukilomeetri kohta 1,8 – naabermaal Austrias, kus kehtib 130 km/h piirkiirus, olevat antud näitaja 50 protsenti kõrgem.

Muuhulgas Daimlerit, Volkswagenit, Audit ja Opelit esindava assotsiatsiooni VDA hinnangul on autobahnid «kõige turvalisemad teed Saksamaal» üldse.

Ainsana toetasid Gabrieli rohelised ja üks keskkonnasõbralik liiklusklubi (VCD), mis väidab, et 70 protsenti surmaga lõppevatest liiklusõnnetustest leiab aset autobahnide piiranguteta lõikudel.

VCD eestvedaja Gerd Lottsiepeni sõnutsi on sakslaste reaktsioon piirangute mainimisele emotsionaalne. «See on psühholoogiline probleem. Aga selline irratsionaalne käitumine pole üksnes sakslaste rida. Võtame näiteks ameeriklased: nende jaoks ona relva omamine otsekui inimõigus.»

Copyright The Financial Times Limited 2013

Tagasi üles